Pers

Drents Museum pakt uit met The Great Liao en Peredvizhniki

28  juli  2016

Programma culturele seizoen 2016-2017

In het nieuwe culturele seizoen 2016-2017 presenteert het Drents Museum twee grote internationale tentoonstellingen. In het voorjaar 2017 staan in de tentoonstelling The Great Liao de rijkdommen van een vergeten dynastie uit Binnen-Mongolië in de schijnwerpers. Bij de start van het culturele seizoen in september 2016 toont het museum in Peredvizhniki werken van wereldberoemde Russische kunstenaars als Ilya Repin en Valentin Serov.

The Great Liao
De Liao-dynastie vertelt het wonderlijke verhaal van een van oorsprong nomadisch volk dat in de 10de en 11de eeuw een groot en machtig rijk kon opbouwen in Mongolië. Een rijk dat niet alleen het huidige Mongolië omvatte, maar ook grote delen van Rusland en China. Vondsten uit 30 verschillende graven vormen de kern van The Great Liao, een grote internationale archeologische tentoonstelling, die als eerste in het Drents Museum te zien is in het voorjaar van 2017.

Gouden dodenmasker
Spectaculair hoogtepunt in de expositie is het graf van prinses Chen. In 1018 overleed zij op jonge leeftijd en kreeg een gouden dodenmasker mee als teken van haar koninklijke waardigheid. Het doodskleed en de vergulde zilveren laarzen brengen prinses Chen bijna weer tot leven vanonder haar gouden masker. Ruim 120 kostbare voorwerpen, waaronder schitterend aardewerk, sieraden, serviesgoed, lakdozen en paardentuig, laten de pracht en praal van de Liao-dynastie zien.

Nachtwacht van Rusland naar Assen
Vanaf 25 september opent het Drents Museum het culturele seizoen met de overzichtstentoonstelling Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870 - 1900. Eind 19de eeuw zette een groep kunstenaars die ‘Peredvizhniki’ werden genoemd, de Russische kunstwereld op zijn kop door het leven van de eenvoudige Rus tot kunst te verheffen. Ruim 70 schilderijen van verschillende kunstenaars van deze groep zijn in Assen te zien. Opvallend zijn de vaak imposante formaten van de schilderijen. Absoluut topstuk is De Wolgaslepers van Ilya Repin, ook wel ‘De Nachtwacht van Rusland’ genoemd. Naast Repin – de belangrijkste vertegenwoordiger en boegbeeld van de Peredvizhniki – zijn onder meer ook werken te zien van portretkunstenaar Valentin Serov (1865-1911), die ongekend populair is in Rusland. Begin dit jaar trok een overzichtstentoonstelling van Serov in de Tretjakovgalerij in Moskou ruim 440.000 bezoekers. Alle werken in de tentoonstelling Peredvizhniki zijn afkomstig uit het Staats Russisch Museum in St. Petersburg.

Dierenkunst
In het najaar presenteert het Drents Museum twee tentoonstellingen waarin dieren de hoofdrol spelen. Adriana van Zoest schildert dode dieren. Met haar fijne techniek weet Van Zoest de tederheid van de dood weer te geven en geeft zo de overleden beestjes een tweede leven. Vanaf 13 september te zien in de tentoonstelling Post Mortem. En ontdek vanaf 4 oktober in de tentoonstelling Alle vogels op een stokje een gevarieerde selectie dierenkunst uit eigen collectie. Met werken van kunstenaars als Gerrit Willem Dijsselhof, Theo van Hoytema, Henri Verstijnen en George Henri Lantman.

Tentoonstellingsoverzicht

Peredvizhniki
Russisch Realisme rond Repin 1870 1900
25 september 2016 t/m 2 april 2017

The Great Liao
Een vergeten dynastie uit Binnen-Mongolië (907-1125)
mei t/m november 2017

Adriana van Zoest
Post Mortem
13 september 2016 t/m 19 maart 2017

Alle vogels op een stokje
Dieren in het Drents Museum
4 oktober 2016 t/m 5 maart 2017

Hopmann & Lisek
Broeikas
11 oktober t/m 8 januari 2017

Arnout van Albada
À Point
14 februari t/m 25 juni 2017

Persfoto's
Klik op de persfoto's om deze te vergroten.

Bijschriften persbeelden (links naar rechts)
- Ilya Repin (1844-1930), De Wolgaslepers, 1870-1873, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg
- Vasily Surikov (1848-1916), Bestorming van een sneeuwstadje, 1891, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg
- Ilya Repin (1844-1930), Sadko, 1876, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg