Openingstijden

dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
extra open op maandag 1 april, 10.00 - 17.00 uur

+

Pers

Het Drents Museum in Assen heeft twee topschilderijen aangekocht van kunstenaar Suze Robertson (1855-1922). Robertson wordt beschouwd als een radicale vernieuwer door haar expressieve manier van schilderen en tekenen, haar gedurfde materiaalkeuze en haar uitbundige kleurgebruik. Zeer succesvol in haar eigen tijd is zij vervolgens in de vergetelheid geraakt. Panorama Mesdag heeft daar onlangs verandering in gebracht met een grote overzichtstentoonstelling. De schilderijen Binnenplaats (Noordwijk) (circa 1905) en Twee oude huizen (circa 1911-1912) heeft de Stichting Vrienden van het Drents Museum aangekocht voor de museumcollectie. De nieuwe aanwinsten zijn vanaf 16 april te zien in Assen. 

‘Versterking positie vrouwelijke kunstenaars’
Annemiek Rens, hoofdconservator van het Drents Museum is enorm verheugd: ‘Suze Robertson is een van de belangrijkste kunstenaars van haar tijd. Het museum had nog geen representatief werk van haar in de collectie. Met deze aankopen mogelijk gemaakt door de Vrienden worden er niet één maar twee topwerken aan de verzameling toegevoegd.’ Onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars uit de collectie Kunst rond 1900 maakte dat versterking van de collectie met topstukken van iconische kunstenaressen hoog op de verlanglijst stond. Vorig jaar wist het museum al een groot schilderij van Thérèse Schwartze te verwerven. ‘Verwerving van het werk van Suze Robertson is van groot belang omdat het de positie van vrouwelijke kunstenaars in onze verzameling aanzienlijk versterkt’, aldus Rens. Van Robertson waarover het Drents Museum in 1997 een tentoonstelling organiseerde, was enkel een klein stilleven en een tekening in de collectie.

Twee topstukken 
Suze Robertson zocht haar inspiratie op het platteland. Ze bezocht talloze oude dorpjes en vond daar haar motieven. De schilderijen Binnenplaats (Noordwijk) en Twee oude huizen zijn daar een mooi voorbeeld van. Beide tonen een oud dorpje met witgekalkte muren, rode pannendaken, een blauwe lucht en op de voorgrond een vrouwtje aan het werk. Hoewel ze op twee verschillende momenten gemaakt zijn, is duidelijk dat Robertson speelde met de vlakverdeling en dat het werkende vrouwtje slechts in tweede instantie opvalt. De witte muren, rode daken en blauwe lucht stelen de show en lijken bijna een vooraankondiging van wat Mondriaan enkele jaren later zou gaan doen. Robertson exposeerde het schilderij Binnenplaats onder meer bij de wereldtentoonstelling in Rome en Turijn. De reacties waren lyrisch: ‘van hooger gevels en bleeker wit, stiller, voor zover deze hartstochtelijke zienster van het uitblakeren van kleurgeschitter stil kan zijn’ (NRC, 1905). Het schilderij werd beloond met een gouden Medaille in 1905 bij Musis Sacrum in Arnhem.

Suze Robertson
Het werk van Suze Robertson vertoont parallellen met Van Gogh en Mondriaan zag haar als inspiratiebron. Robertson idealiseerde allerminst en schilderde de harde strijd om het dagelijks bestaan, met name van boerinnen en arbeidersvrouwen. Ze trok naar verschillende plekken in Nederland om haar modellen te vinden, zoals Dongen, Noordwijk, Laren en Blaricum. Ze legde gevoel in haar werk en was daarmee zeer modern te noemen. Haar experiment met schildertechnieken en materiaalgebruik en haar felle kleurvlakken versterken haar rol als pionier. In haar eigen tijd was zij daarmee al zeer succesvol en exposeerde ze in binnen- en buitenland.

 

 

Persfoto's

  
Suze Robertson, Binnenplaats (Noordwijk), circa 1905, olieverf op doek, 83 x 102 cm, collectie Drents Museum (mogelijk dankzij Stichting Vrienden van het Drents Museum)
 


Suze Robertson, Twee oude huizen, circa 1911-1912, olieverf op doek, 83,1 x 100,6 cm, collectie Drents Museum (mogelijk dankzij Stichting Vrienden van het Drents Museum)