Drents Museum wederom deelnemer succesvolle muziekcompetitie Art Rocks

Persbericht, 4 juni 2020

Dit jaar pakt Art Rocks groter uit dan ooit! Maar liefst vijftien topmusea, waaronder het Drents Museum, doen mee aan deze editie van de grootste Nederlandse muziekcompetitie die kunst en muziek samenbrengt. Art Rocks gaat op 28 augustus 2020 weer van start. Maar nu al kunnen muzikanten zich laten inspireren en beginnen aan hun track. Sinds deze week staan namelijk meer dan honderd kunstwerken online. Kijk op www.artrocks.nl voor het overzicht.

Kunstwerken uit verschillende periodes van de kunstgeschiedenis, waaronder ook erfgoedstukken, video-installaties en foto’s zijn door de musea geselecteerd. Het Drents Museum heeft zeven werken uitgekozen. Van het Zelfportret met aapje van Frida Kahlo* tot werk van Henk Helmantel. Uit alle inzendingen selecteert een vakkundige jury meerdere acts. Zij strijden in de musea, naast hun favoriete kunstwerk, voor een plek in de finale. Muzikanten uit alle genres kunnen tussen 28 augustus en 1 november 2020 hun nummer inzenden. Deelname aan de muziekcompetitie is vanaf 14 jaar en zowel voor amateurmusici als voor professionals.

Ambassadeurs
Art Rocks werkt samen met aansprekende muzikanten, de ambassadeurs. Zij maken onderdeel uit van de vakjury en het gevarieerde randprogramma dat in de musea wordt georganiseerd. De eerste twee ambassadeurs zijn bekend: zangeres & performer Kovacs en popmuzikant en rapper Yousef ‘Sef’ Gnaoui. Iedere ambassadeur maakt een track geïnspireerd op een kunstwerk. Deze nummers dienen als inspiratie voor de potentiële deelnemers en worden eind augustus bij de start van de muziekcompetitie gelanceerd. Binnenkort maakt Art Rocks de derde ambassadeur bekend.

Art Rocks
Art Rocks is de grootste Nederlandse muziekcompetitie die muziek en beeldende kunst samensmelt en daagt muzikanten uit zich voor een lied te laten inspireren door een kunstwerk uit Nederlandse topmusea. Aan de vijfde editie in het najaar van 2020 doen de volgende musea mee: Van Gogh Museum (Amsterdam), Drents Museum (Assen), Kröller-Müller Museum (Otterlo), Fries Museum (Leeuwarden), Wereldmuseum (Rotterdam), Museum De Lakenhal (Leiden), CODA Museum (Apeldoorn), Bonnefanten (Maastricht), Museum Prinsenhof Delft (Delft), Het Noordbrabants Museum (Den Bosch), KAF (Almere), Zeeuws Museum (Middelburg), Amsterdam Museum (Amsterdam), Panorama Mesdag (Den Haag) en Museum Boijmans Van Beuningen (Rotterdam).

* De tentoonstelling Viva la Frida! – Life and art of Frida Kahlo in het Drents Museum is vanwege het coronavirus een jaar uitgesteld. Wel daagt het museum muzikanten uit om een soundtrack te maken bij dit kunstwerk dat van 10 oktober 2021 tot en met 27 maart 2022 te zien is in Assen. Tijdens de museumronde wordt dit werk geprojecteerd op een unieke locatie in het Drents Museum.