Pers

Egbert Streuer – Nederlands meest succesvolle wegracecoureur

10 februari tot en met 1 september 2019

Met zijn ruige baard en imposante snor was hij in de jaren 80 en 90 een opvallende verschijning op de internationale motorcircuits. Maar bovenal viel hij op door zijn uitzonderlijke sportprestaties: drie keer wereldkampioen met bakkenist Bernard Schnieders in de zijspanklasse en twee maal winnaar van de TT in Assen.  Als eerbetoon staat de in Assen geboren Egbert Streuer centraal in de tentoonstelling Egbert Streuer – Nederlands meest succesvolle wegracecoureur. De tentoonstelling is te zien van 10 februari tot en met 1 september 2019.

De tentoonstelling is een ode aan de Drentse snelheidsduivel Egbert Streuer (1954) die in zijn carrière maar liefst 22 Grand Prix-overwinningen wist te behalen. In de expositie waan je je op het geliefde TT-circuit van Streuer en race je van het ene naar het andere thema: van de Drent Streuer naar de Coureur, van de Professor – de man die continu zat te sleutelen aan de motor - naar de Held die hij was voor een groot publiek.

Van trofeeën en motorpakken tot uniek beeldmateriaal
Aan de hand van onder andere zijn vele trofeeën, zijn motorpakken en motorblokken vertelt het museum het verhaal van de zijspancoureur, die in 2019 65 jaar wordt. Er is origineel  en uniek beeldmateriaal uit de collecties van motorsportfotograaf Henk Keulemans en oud-manager Lee van Dam. Maar ook wordt in de expositie nooit eerder vertoond beeldmateriaal gepresenteerd uit het Drents Archief.

Oude zijspan in ere hersteld
Een van de hoogtepunten is de in ere herstelde oude zijspan van Streuer in het herkenbare rood-zwart-wit van zijn hoofdsponsor Lucky Strike. Speciaal voor de tentoonstelling is samen met ICO en Digital Art Factory in Assen een unieke 360 graden experience ontwikkeld op het TT-circuit. In de expositie kun je ervaren hoe het is om in een zijspan te racen of om bakkenist te zijn.

Serie Spraakmakende Drenten
Na blues-icoon Harry Muskee en amateurarcheoloog Tjerk Vermaning is de tentoonstelling over Egbert Streuer de derde in de serie van Spraakmakende Drenten.
Bij de expositie verschijnt een gelijknamige publicatie, geschreven door sportjournaliste Natascha Kayser in samenwerking met motorsportfotograaf Henk Keulemans. Het boek is een uitgave van WBOOKS en voor € 24,95 verkrijgbaar in de Museumshop.

Bijschriften (van links naar rechts, van boven naar onder)
- Egbert Streuer, 1992
- Zijspanduo Streuer en Schnieders, in actie tijdens GP Oostenrijk, 1987
- Team Streuer en Schnieders na de winst op Silverstone, 1982