Ontmoet de Iraanse cultuur op 7 oktober

Iran heeft een van de oudste en rijkste culturen ter wereld en is beroemd om zijn keuken, klanken en literatuur. De Perzische cultuur is in Nederland nog vrij onbekend en dat wil het Drents Museum graag veranderen. Ter gelegenheid tentoonstelling Iran organiseert het museum voor jong en oud op zondag 7 oktober een middag, die geheel in het teken staat van de Iraanse cultuur. Van 13.00 uur tot 16.30 uur zijn er onder andere demonstraties, workshops en lezingen op het gebied van de Perzische poëzie, mode, muziek en geschiedenis. De activiteiten vinden plaats in het gehele museum en zijn gratis voor bezoekers met een entreeticket van het Drents Museum. Verder zijn in de Museumshop Iraanse artikelen te verkrijgen en serveert Grandcafé Krul Iraanse specialiteiten.

Perzische mode en islamitische mozaïeken
De Nederlandse/Iraanse modeontwerpster Maryam Entezami neemt je mee op reis door de mode van het oude Perzië tot aan het huidige Iran. In haar lezing vertelt ze over de zoektocht naar het Perzische kostuum en toont ze divers beeld- en filmmateriaal van de Perzische mode. Maite Karssenberg vertelt over haar boek Snijpunt Isfahan. Een boek over haar vader, die bezeten is van islamitische mozaïeken. Hij ontwierp een patroon dat nooit eerder was bedacht. Maite ging met haar vader naar Iran waar ze het ontwerp tot een stenen mozaïek lieten maken.

Kalligraferen en sprookjes van Duizend-en-één-nacht
In Iran is kalligraferen een populaire kunstvorm. Zo gebruikten zij kalligrafie om hun aardewerk, schepen en panden te versieren. Tijdens de workshop ga je zelf de kunst ontdekken van het schrijven met sierlijke letters. Droom je liever weg bij een sprookje? Kom dan naar onze verhalenverteller die sprookjes vertelt uit Duizend-en-één-nacht.

Perzische poëzie en muziek
De Gronings-Iraanse Zohreh Salim Arooni geeft een workshop waarin je kunt luisteren naar Perzische poëzie, Perzische muziek kunt maken met traditionele instrumenten en Iraanse letters en cijfers leert schrijven. Zij wordt muzikaal ondersteund door Pouriya Jaberi. Ander muzikaal vermaak wordt verzorgd door de Iraanse zanger Fahrad, die speelt op een traditioneel Perzisch instrument genaamd Tär.

Gratis lezing over het oude Perzië
Naast deze activiteiten beantwoorden onze museumdocenten veel vragen over het oude Perzië. Hoe wisten de Perzische koningen Cyrus en Darius zo’n gigantisch wereldrijk op te bouwen? Hoe kon Iran na de verwoesting van Persepolis door Alexander van Macedonië opnieuw uitgroeien tot een 'superpower'? Hoe lukte het de Iraniërs om hun eigenheid te bewaren ondanks Arabische, Turkse en Mongoolse invasies? Deze en nog veel meer vragen komen aan bod.

Zie voor het programma en meer informatie:  www.drentsmuseum.nl

Persfoto
Klik op onderstaande afbeelding om deze te vergroten.

Bijschrift:
Meidan-plein Isfahan, Iran. Foto: Hans Avontuur