Persbericht: Uitstekend 2017 voor Drents Museum met 190.000 bezoekers

Het Drents Museum sluit 2017 af met naar verwachting 190.000 bezoekers. Een uitstekend jaar voor het museum in Assen dat met de tentoonstellingen Peredvizhniki - Russisch realisme rond Repin 1870-1900, The Great Liao - Nomadendynastie uit Binnen-Mongolië (907-1125) en de huidige tentoonstelling The American Dream - American realism 1945-2017 publiekstrekkers in huis had. The American Dream, de dubbeltentoonstelling over Amerikaanse kunst in samenwerking met Kunsthalle Emden, heeft vanaf 18 november 30.000 bezoekers getrokken en is door het publiek gewaardeerd met een 8,7.

2018: na The American Dream grote archeologietentoonstelling over Iran
Voor 2018 heeft het Drents Museum opnieuw bijzondere producties op stapel staan. Na The American Dream (nog te zien tot en met 27 mei 2018) presenteert het museum vanaf 17 juni de grote archeologische tentoonstelling IRAN – Bakermat van de beschaving. De tentoonstelling vertelt het verhaal van een van de meest bijzondere culturen van de wereld aan de hand van unieke archeologische vondsten. De 190 objecten met onder meer spectaculaire voorwerpen van goud, aardewerk en speksteen, zijn afkomstig van het National Museum of Iran in Teheran en de Iranian Cultural Heritage Organization. De tentoonstelling beslaat de periode van 7000 v. Chr. tot 1600 na Chr. en belicht de specifieke vroege Iraanse cultuurgeschiedenis vanaf het allereerste begin tot en met de islamitische periode.
De tentoonstelling De Zaak Vermaning staat vanaf 8 juli op de agenda. Een expositie waarin het levensverhaal wordt uitgelicht van Tjerk Vermaning, de markante en niet onomstreden amateurarcheoloog uit Drenthe. De expositie maakt deel uit van een samenwerkingsverband met locatietheater PeerGrouP, dat in september een grootschalige theaterproductie over Vermaning op de planken brengt.
Na Rosa Loy presenteert het museum in de Abdijkerk vanaf 25 maart de expositie Martin Roemers - Kabul Portraits. Fotograaf Martin Roemers portretteerde in 2002 Nederlandse militairen in Afghanistan, afkomstig van de 11 Luchtmobiele Brigade gelegerd in de Johan Willem Friso kazerne in Assen.

2017 in vogelvlucht
Begin 2017 was de tentoonstelling Peredvizhniki met als absoluut topstuk de Wolgaslepers van Ilya Repin zeer succesvol. Met 64.000 bezoekers in 2017 (tot en met 2 april) werd Peredvizhniki met in totaal 118.000 de best bezochte kunsttentoonstelling ooit.
The Great Liao, die het verhaal vertelde van de machtige Liao-dynastie uit de 10de en 11de eeuw, kreeg een uitzonderlijk hoog publiekscijfer van 9,2. De tentoonstelling die ruim 83.000 bezoekers trok, werd bovendien genomineerd voor de prestigieuze 2017 Global Fine Arts Awards (GFAA).
In maart 2017 verwelkomde het Drents Museum de miljoenste bezoeker sinds de heropening in 2011. In april ging Codename: Energy open, de nieuwe familiebelevenis waarbij jong en oud in de wereld van energie duiken. Het museum startte in 2017 officieel met Kunst in de Nieuwe Kolk (KINK), de expositieruimte in DNK waarbij het museum samen met partners als KunstSalon Assen en Academie Minerva tentoonstellingen op het gebied van hedendaagse kunst programmeert. De Abdijkerk werd grondig aangepakt en in september ingericht als permanente expositieruimte met als eerste tentoonstelling het werk van de Duitse kunstenaar Rosa Loy.
Naast het programma Onvergetelijk Drents Museum, een rondleiding voor mensen met dementie en hun mantelzorgers, heeft het museum in 2017 meer programma’s op maat ontwikkeld, zoals Anders bekeken, een rondleiding voor blinden en slechtzienden, en Kunst maakt de Mens, een workshop voor ouderen op locatie.

Persfoto's
Klik op de afbeeldingen hieronder om deze te vergroten.

Bijschriften (van links naar rechts):
- Tentoonstelling The American Dream, foto Sake Elzinga
- Drents Museum: Edward Hopper (1882-1967), Morning Sun, 1952, olieverf op doek, 71,44 x 101,93 cm, Columbus Museum of Art, Ohio: Museum Purchase, Howald Fund
- Gouden beker uit Marlik, 1000-0 tot Chr., collectie National Museum of Iran, Teheran
- Tjerk Vermaning, juli 1977, fotocollectie provincie Drenthe