Saskia Boelsums zondag 15 december te gast in Drents Museum

Op zondag 15 december om 14.00 uur is Saskia Boelsums, Kunstenaar van het jaar 2020, te gast in het Drents Museum. De kunstwerken van Boelsums zijn overweldigend en schilderachtig. Ze zoekt in haar werken de grenzen op tussen fotografie en schilderkunst. In de Statenzaal licht ze haar werkwijze toe en vertelt ze uitgebreid over haar werk dat wereldwijd wordt tentoongesteld. De lezing is gratis toegankelijk voor museumbezoekers met een geldig entreebewijs.

Saskia Boelsums ziet zichzelf als beeldend kunstenaar met een fototoestel: ‘Als kunstenaar en fotograaf draag ik een rijke culturele erfenis met me mee. Ik voel me dan ook sterk verbonden met de Hollandse traditie van landschapsschilders zoals Van Gogh, Maris en Van Ruisdael.’ Boelsums kunstwerken laten de schoonheid van het landschap zien: de bleke weerkaatsing van maanlicht op een bevroren plas, de goudgele gloed van een graanveld aan het eind van de zomer en een haast transparant-groene golf in een grijze onstuimige zee.

Saskia Boelsums
Begin jaren 90 studeerde Saskia Boelsums af in ruimtelijke en grafische vormgeving aan de Academie Minerva in Groningen. Aan het begin van haar carrière maakte ze vooral ruimtelijke installaties, maar sinds 2013 heeft Saskia zich helemaal toegelegd op de fotografie. Ze begon met stilleven fotografie, experimenteerde vervolgens met portretten en kwam uiteindelijk uit bij het landschap. Ze toont haar werk in wereldsteden als Amsterdam, Londen, Berlijn, Moskou, Hongkong en New York. Saskia woont en werkt in het rustieke, landelijke Zuidoost-Drenthe en is onlangs verkozen tot Kunstenaar van het jaar 2020.

Barbizon van het Noorden
Het Drents Museum heeft onlangs het werk Erica aangekocht van Boelsums. Dat werk is nu te zien in de tentoonstelling Barbizon van het Noorden – De ontdekking van het Drentse Landschap 1850-1950. In Barbizon van het Noorden presenteert het museum werk van grote kunstenaars uit de 19de en 20ste eeuw die de natuur van Drenthe ontdekten en op doek vastlegden. In de tentoonstelling zijn onder andere schilderijen, tekeningen en prenten te zien van Jozef Israëls, Hendrik Willem Mesdag, Vincent van Gogh, Julius van de Sande Bakhuyzen en Max Liebermann.  Voor deze tentoonstelling werkt het Drents Museum samen met Stichting Het Drentse Landschap.

Persfoto's
Klik op de persfoto's om te vergroten.

Bijschriften (van link naar rechts):
- Portretfoto Saskia Boelsums, foto: Saskia Boelsums
- Saskia Boelsums, Erica, 2019, foto, Drents Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij