Te gast: Frank van Rijn

11 maart 2016

Op zondag 20 maart is Frank van Rijn te gast in het Drents Museum. Van Rijn, beter bekend als ‘de wereldfietser’, heeft inmiddels meer dan de afstand van de aarde naar de maan gefietst. Afgelopen winter fietste hij door Mexico en Guatemala, het gebied waar ooit de Maya’s heersten. Naar aanleiding van de Maya-expositie in het Drents Museum, die tot en met 4 september te zien is, komt Van Rijn vertellen over zijn avonturen in Midden-Amerika. De lezing is gratis voor museumbezoekers.

Van Rijn in het Drents Museum
Van december 2015 tot februari 2016 fietste Van Rijn door Mexico, Guatemala en Belize. Aan het einde van de rit stonden er maar liefst 4.382 kilometers op de teller. Op 20 maart vertelt hij in het kader van de serie ‘Te gast in het Drents Museum’ in de Statenzaal van het Drents Museum over zijn fietstocht door Midden-Amerika. De lezing vindt plaats van 13.00 tot 14.00 uur. Reserveren is niet nodig, maar vol is vol.

‘Een jaartje er tussenuit’
Frank van Rijn (1948, Den Haag) zou na zijn studie elektrotechniek even wat van de wereld gaan zien, voor hij zich in het bedrijfsleven zou storten. Tijdens eerdere vakanties door Europa en Amerika was hij verknocht geraakt aan zijn fiets: dit vervoersmiddel bracht hem dicht bij de mens en de natuur. Toen hij in Peru aankwam, besloot hij zich te verplaatsen per fiets. Niet lang na terugkomst in Nederland vond hij een baan als leraar natuurkunde, maar de vrijheid van het tussenjaar smaakte naar meer. Van Rijn had zijn roeping gevonden: die van fietsend ontdekkingsreiziger. Die uit de hand gelopen hobby duurt inmiddels al zo’n 35 jaar en heeft hem naar 125 landen gevoerd uit alle werelddelen. Over zijn avonturen, die vaak via ongebaande wegen verlopen en waarbij Van Rijn geheel self supporing is, heeft hij 14 boeken geschreven.