Tentoonstelling Bühne Matthias Weischer vanaf 1 november

Hij wordt gezien als een van de meest opvallende vertegenwoordigers van de hedendaagse Duitse schilderkunst en maakt deel uit van de Neue Leipziger Schule, een kunstenaarsgroep die het Drents Museum al geruime tijd volgt. Het werk van de Duitse kunstenaar Matthias Weischer (Elte, 1973) is vanaf komende zondag 1 november 2020 te zien in het Drents Museum in Assen. De tentoonstelling Bühne met circa dertig schilderijen waaronder de nieuwe aanwinst Bulb, toont een overzicht van de ontwikkeling die Weischer de afgelopen twintig jaar als kunstenaar heeft doorgemaakt. Tegelijkertijd met Bühne presenteert het museum drie nieuwe aanwinsten van kunstenaars van de Neue Leipziger Schule: Tilo Baumgärtel, Robert Seidel en Mirjam Völker.

Matthias Weischer behaalde in 2003 zijn MA aan de Hochschule für Grafiek und Buchkunst in Leipzig. Zijn vroege werk bestaat uit donkere, desolate interieurs die iets grimmigs en surreëels hebben. Later verandert Weischer zijn stijl en gaat hij in de buitenlucht landschappen en tuinen schilderen in heldere en fellere kleuren. In zijn huidige werk komen de twee stijlen samen. Weischer is teruggekeerd naar de interieurs maar schildert nu losser en kleurrijker. Hij zet zijn werk op in dikke lagen verf die bijna een architecturale kwaliteit hebben. Mooi voorbeeld daarvan in de tentoonstelling is het werk Bulb uit 2020, dat het museum heeft kunnen aankopen dankzij de Stichting Vrienden van het Drents Museum.

Podium in de tentoonstelling
Bijzonder element is het podium uit het atelier van kunstenaar Matthias Weischer dat in de tentoonstelling is opgebouwd. Weischer verzamelt meubels en attributen, schildert behang en gordijnen met rijke patronen op panelen en gebruikt de gebouwde bühne vervolgens als referentie voor zijn schilderijen. Het is dan ook geen kunstwerk an sich, maar gereedschap voor de kunstenaar. Bezoekers worden uitgenodigd om letterlijk in een Weischer te stappen. Maak een selfie en deel hem met #WeischerDM.

Nieuwe aanwinsten Neue Leipziger Schule
Naast de tentoonstelling Bühne presenteert het Drents Museum ook vanaf 1 november de andere nieuwe internationale aanwinsten voor de collectie hedendaagse kunst. Het Drents Museum – al vanaf 2009 gefascineerd door Leipziger kunst met de grote overzichtstentoonstelling Realisme uit Leipzig – is steeds de kunstenaars die hun opleiding hebben genoten aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, blijven volgen. Eerst de kunstenaars van de Leipziger Schule en nu dus de jonge generatie van de Neue Leipziger Schule, vanwege hun talentvolle realistische schilderkunst met een grote diversiteit aan stijlen en technieken. Dit heeft naast de aanwinst Bulb van Weischer geleid tot nog drie andere aankopen dit jaar van belangrijke kunstenaars van de Neue Leipziger Schule: Mafant van Tilo Baumgärtel, Ference 2 van Robert Seidel en Klemme van Mirjam Völker. Deze aanwinsten zijn mogelijk dankzij de steun van de BankGiro Loterij. Eerder al kocht het museum het werk Substanzen/Substances van Rosa Loy dat ook te zien is in de presentatie.

Online opening 31 oktober
De tentoonstelling Bühne van Matthias Weischer wordt zaterdag 31 oktober online geopend van 15.45 tot 18.00 uur. Via een live stream presenteert moderator Cunera van Selm een programma met verschillende gasten vanuit de Abdijkerk.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt de gelijknamige publicatie Matthias Weischer – Bühne, een uitgave van WBOOKS, met o.a. een essay van Benno Tempel, directeur Kunstmuseum Den Haag. Het boek is verkrijgbaar in de Museumshop en kost € 24,95.

De tentoonstelling Bühne van Matthias Weischer is tot stand gekomen in samenwerking met galerie GRIMM, Amsterdam/New York.

Persfoto's
Klik op de persfoto's om ze te vergroten:

Bijschriften (van links naar rechts en van boven naar beneden):
- Matthias Weischer, Bulb, 2020, olieverf op canvas, collectie Drents Museum verworven dankzij steun van de Stichting Vrienden van het Drents Museum
- Matthias Weischer, Lounge, 2020, olieverf op canvas, particuliere collectie, courtesy of the Artist and GRIMM Amsterdam | New York
- Matthias Weischer, Stage, 2020, olieverf op canvas, particuliere collectie, courtesy of the Artist and GRIMM Amsterdam | New York
- Mirjam Völker, Klemme, 2020, acryl op doek, collectie Drents Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij
- Robert Seidel, Ference 2, 2020. eitempera op doek, collectie Drents Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij
- Tilo Baumgärtel, Mafant, 2020, olieverf op doek, collectie Drents Museum, aangekocht met steun van de BankGiro Loterij