Openingstijden

dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
gesloten op zaterdag 27 april 
open maandag 29 april, 10.00 - 17.00 uur

+

Pers

Tentoonstelling: Peredvizhniki

15 maart 2016

Van 25 september 2016 tot en met 2 april 2017 laat het Drents Museum het Nederlands publiek kennismaken met een groep kunstenaars die de Russische kunstwereld aan het einde van de 19de eeuw op zijn kop zette: de Peredvizhniki. In een roerige tijd met grote contrasten tussen arm en rijk, kozen zij ervoor om het leven van de gewone mens te verheffen tot kunst. Absoluut hoogtepunt is het schilderij De Wolgaslepers van Ilya Repin, dat tot de belangrijkste werken uit de kunstgeschiedenis behoort. Het Drents Museum toont ruim 70 schilderijen van 36 kunstenaars uit deze groep. De werken komen uit de collectie van het Staats Russisch Museum in St. Petersburg. 

De groep Peredvizhniki
In 1870 verenigden zich enkele schilders als reactie op de artistieke uitgangspunten en productie van de Keizerlijke Kunstacademie van St. Petersburg. Tot de leden behoorden grote schilders als Ilya Repin, Vladimir Makovsky, Arkhip Kuindzhi en Valentin Serov. Deze kunstenaars vormden geen school met een specifiek programma, maar streefden gezamenlijk naar onafhankelijkheid van de staat. De schilders wilden vrij zijn in het werk dat ze maakten en waar ze dat tentoonstelden. Ze noemden zich ‘Peredvizhniki’, de zwervers of trekkers, ook wel ‘Maatschappij voor reizende kunstexposities’ genoemd. Hun tentoonstellingen waren niet alleen in St. Petersburg en Moskou te zien, maar ook in diverse andere steden in Rusland. 

Nieuwe thema's
De Peredvizhniki schilderden de gewone mensen en schuwden daarbij onderwerpen als moeilijke leefomstandigheden, sociaal onrecht en honger niet. Ook bliezen zij de portretkunst nieuw leven in. Zo gebruikten ze zowel de culturele en intellectuele elite als familie, vrienden en het gewone volk als model. Maar ook de natuur was onderdeel van hun realisme. Zij schilderden de grandeur van het Russische landschap in al haar facetten met nieuwe frisse en heldere kleuren. Met name de spirituele aspecten van natuur en religie zijn in hun werk verweven. Tot slot speelden verhalen uit de Russische geschiedenis en volksverhalen een rol. Zij kregen een moderne en nationalistische invulling onder de Peredvizhniki.  

Relatie eigen collectie
Het Drents Museum legt in zijn collectie de nadruk op de Nederlandse kunst in de periode 1885-1935. Deze tentoonstelling plaatst de eigen collectie in een internationaal perspectief en laat zien welke ontwikkelingen er zich in de beeldende kunst buiten Nederland afspeelden. Peredvizhniki - Russisch Realisme rond Repin 1870-1900 is de tweede tentoonstelling in de serie 'Kunst rond 1900 in internationaal perspectief' in het Drents Museum. The Glasgow Boys - Schots impressionisme 1880-1900 was de eerste in deze serie (2015/2016).

Publicatie
Bij de tentoonstelling Peredvizhniki verschijnt de gelijknamige publicatie, een uitgave van WBOOKS, Zwolle.

Persfoto's
Klik hieronder op de afbeeldingen om deze te vergroten.

   

Bijschriften (van links naar rechts):
- Ilya Repin (1844-1930), De Wolgaslepers, 1870-1873, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg
- Valentin Serov (1865-1911), Portret van graaf Feliks Feliksovich Sumarokov-Elston (1887-1967), de latere vorst Yusupov, 1903, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg
- Arkhip Kuindzhi (1842-1910), Effect van een zonsondergang, 1900-1910, olieverf en papier op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg
- Vladimir Makovsky (1846-1920), Veroordeelde, 1879, olieverf op doek, collectie Staats Russisch Museum, St. Petersburg

Een tentoonstelling in samenwerking met het Staats Russisch Museum.