dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
extra open op maandag 1 april, 10.00 - 17.00 uur

Pers

De fantasiewezens van kunstenaar Charlotte Schleiffert kolken, leven en staan in brand. En voor het eerst zijn ze in een kring bijeengekomen…Vanaf zondag 20 februari tot en met 8 mei 2022 presenteert het Drents Museum in Assen de theatrale tentoonstelling Tolerance Test waarin vijftien monumentale large drawings van Schleiffert voor het voetlicht komen. Het werk Mr. Johnson uit 2011, dat deel uitmaakt van de kring, heeft het museum net aangekocht met steun van de Stichting Vrienden van het Drents Museum.

Het Drents Museum is het startpunt van de landelijke tour die Tolerance Test maakt langs diverse musea en tentoonstellingsruimten, waaronder Rijksmuseum Twenthe en Singer Laren. Tolerance Test presenteert een selectie van vijftien van de large drawings van Charlotte Schleiffert. In deze grote tekeningen − sommige meer dan 3,5 meter hoog − verbeelden grillige en flamboyante mens-dierwezens maatschappelijk actuele thema’s als ongelijkheid, macht, massamedia, consumentisme, erotiek, status en identiteit. In de tentoonstelling worden de tekeningen in een kringopstelling geplaatst − bezoekers bekijken de werken vanuit het midden − en theatraal gepresenteerd met inzet van audioverhaal en belichting. De presentatie test de tolerantie van het publiek: in hoeverre kan het de ongelijkheid in de huidige samenleving, die Schleiffert in haar tekeningen toont, nog onder ogen zien?

Aankoop Drents Museum
Voor het Drents Museum past Tolerance Test in een reeks van tentoonstellingen van vrouwelijke kunstenaars. Bovendien sluit de tentoonstelling aan bij de collectiepijler hedendaags realisme. Algemeen directeur Harry Tupan: ‘Wij vinden het belangrijk dat we door deze indrukwekkende opstelling van tekeningen van Schleiffert actuele maatschappelijke thema’s voor de bezoekers inzichtelijk maken. Daarnaast zijn we ook heel blij dat we middels een schenking van onze Stichting Vrienden de tekening Mr. Johnson hebben kunnen aankopen. Schleiffert behoort tot de meest vooraanstaande kunstenaars in Nederland en is nog niet in onze collectie vertegenwoordigd. Bovendien verzamelen we nadrukkelijk op figuratief werk van vrouwelijke kunstenaars’.

Voorstellingen op 24 april en 1 mei
Bij de tentoonstelling Tolerance Test zijn ook speciale voorstellingen in het Drents Museum geprogrammeerd, waarbij actrice Kimberley Agyarko in de cirkel de dialoog aangaat met de fantasiewezens én met het publiek. De voorstellingen vinden plaats op zondag 24 mei en 1 april, aanvangstijd is 13.00 uur en het duurt circa 60 minuten. De kosten bedragen € 6 (exclusief museumentree). Binnenkort zijn de online tickets voor de voorstellingen beschikbaar. Kijk voor meer informatie op https://drentsmuseum.nl/nl/tentoonstellingen/charlotte-schleiffert

Charlotte Schleiffert
Exact vijfentwintig jaar geleden maakte de Rotterdamse kunstenaar Charlotte Schleiffert haar eerste large drawings. In die periode verwierf Schleiffert internationaal bekendheid met tientallen solotententoonstellingen in musea wereldwijd. Ze ontving de Prix de Rome en de Jeanne Oostingprijs voor schilderkunst. Schleiffert wordt geroemd om haar overrompelende portretten en de persoonlijke, krachtige kijk die haar werk biedt op ongelijkheid in onze samenleving. Schleiffert verhuisde ooit naar Rotterdam in de veronderstelling ‘dat het daar allemaal gebeurde’. Sindsdien heeft ze er haar thuisbasis en atelier in een voormalige tippelzone in het havengebied.

Initiatief
Tolerance Test is een initiatief van Johan Idema, curator/cultureel ondernemer en pleitbezorger voor vernieuwing in de kunstwereld. De tentoonstelling en voorstelling zijn tot stand gekomen in samenwerking met Charlotte Schleiffert, scenograaf Theun Mosk (Ruimtetijd), muziektheatergezelschap Touki Delphine (sound design), Rick Steggerda (tekst) en theatermaker/regisseur Mara van Vlijmen (regie).

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door BNG Cultuurfonds, C & W De Boer Stichting, Fonds 21, Fonds Podiumkunsten, Mondriaan Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds (afdelingen Drenthe en Overijssel), Provincie Drenthe en Stichting Beringer Hazewinkel.

Persfoto's:
Klik op de foto's om deze te vergroten

Bijschriften
[beeld rechts] Voorstelling Tolerance Test met actrice Kimberley Agyarko, fotograaf Matthijs Immink
[beelden boven links] Tolerance Test, 2022, fotograaf Matthijs Immink
[onder] Charlotte Schleiffert, Mr. Johnson, 2011, acryl, pastelkrijt op papier, collectie Drents Museum, aankoop dankzij Stichting Vrienden van het Drents Museum

Noot voor de redactie:
Als u graag de première van de voorstelling Tolerance Test met actrice Kimberley Agyarko op zondag 20 februari om 13.00 of 15.00 uur mee wilt maken, laat dat dan uiterlijk weten vóór vrijdag 18 februari aan Paul Klarenbeek, Marketing & Communicatie Drents Museum. Meer informatie en aanmelden: p.klarenbeek@drentsmuseum.nl en 06 - 27 84 54 49