Pers

Zondag 8 juli ‘Expeditie Steentijd’ in Gouverneurstuin

3 juli 2018

Op zondag 8 juli – de openingsdag van de tentoonstelling De Zaak Vermaning - organiseren het Drents Museum en PeerGrouP Locatietheater Noord Nederland in de Gouverneurstuin van Assen Expeditie Steentijd. Een dag vol activiteiten, met workshops stenen bewerken, optredens van de band Heksenhamer, kunstwerken maken van stenen en nog veel meer! Expeditie Steentijd is leuk voor jong en oud en vindt plaats van 13.00 tot 17.00 uur. Het festival in de Gouverneurstuin is gratis toegankelijk. Op deze dag ook het Drents Museum bezoeken? Koop dan aan de kassa een entreeticket voor het museum. Kinderen tot 18 jaar hebben gratis entree.

Expeditie Steentijd
Op deze middag kun je je eigen vuursteen bewerken of raden wat een echte vuistbijl is. Heb je zelf ooit een steen, aardewerk, munt of glas in de grond gevonden en wil je graag weten wat het is? Laat het onderzoeken door één van de archeologen. Of help mee bij een archeologische opgraving. Ook kun je deze middag een hunebed bouwen en zelfs gooien met hunebedstenen! Acteur Mads Wittermans geeft een voorproefje van de voorstelling De Affaire Vermaning, de band Heksenhamer komt langs voor de muzikale begeleiding en de dorpsbewoners van Hoogersmilde presenteren hun dorp met dans en verhalen. Bij Verhalen van Vermaning kun je je favoriete Tjerk-anekdote met PeerGrouP delen.

De Zaak Vermaning
De tentoonstelling De Zaak Vermaning – Over een markant amateurarcheoloog in Drenthe vertelt het levensverhaal van Tjerk Vermaning. Wie was Vermaning en hoe ontstond zijn interesse voor het verre verleden? Hoe kwam hij tot zijn ontdekkingen en met wie werkte hij samen? Ook de rol van de pers tijdens deze roerige tijd wordt belicht. Daarnaast wordt in de tentoonstelling een groot aantal van Vermanings vondsten getoond, zowel de vervalsingen (uit Hoogersmilde, Hijken en Ravenswoud) als de echte voorwerpen die hij op verschillende plaatsen in Drenthe vond. Diverse filmopnames en geluidsfragmenten brengen de eigenzinnige amateurarcheoloog tot leven. De Zaak Vermaning is van 8 juli 2018 t/m 13 januari 2019 te zien in het Drents Museum.

De Affaire Vermaning
Van woensdag 5 tot en met zondag 30 september 2018 voert PeerGrouP de grootschalige locatietheatervoorstelling De Affaire Vermaning op in Hoogersmilde, vlakbij de plek waar Vermaning zijn eerste spraakmakende vondsten deed. De productie is een komisch spektakel over de omstreden Drentse amateurarcheoloog. Het script is geschreven door Jan Veldman en de rol van Tjerk Vermaning wordt gespeeld door acteur Mads Wittermans.

Persfoto
Klik op de afbeelding hieronder om deze te vergroten.