Max Liebermann - Voorstudie voor Bleek te Zweeloo

Het wassen van stralend wit linnen is een intensief proces waar deze velden een belangrijke rol in spelen. Niet alleen na gebruik maar ook na het spinnen zijn de lakens vaak vuil van natuurlijke vetten en viezigheid van bijvoorbeeld het weefgetouw. Daarom worden ze gewassen en over grote velden kort gemaaid gras gespannen samen met de rest van de witte was om te drogen en te bleken in de zon.

De Duitse schilder Max Liebermann is erg onder de indruk van dit proces wanneer hij in 1882 in het Drentse dorp Zweeloo verblijft. Hij reist veel door Frankrijk en Nederland waar hij in de buitenlucht voorstudies maakt van het landschap en de bewoners. Dit schilderij dient als oefening voor de achtergrond. Het veld doet nog wild aan. Het gras is nog niet gemaaid voor het bleekproces.

Al schetsend met korte penseelstreken geeft Liebermann het landschap weer, waarbij hij extra aandacht besteed aan de manier waarop het zonlicht door de bomen schijnt. Hij werkt het doek in 1883 groter uit, waarbij hij figuren en lakens toevoegt. Het resultaat Bleekveld te Zweeloo (Die Rasenbleiche) wordt zijn beroemdste schilderij. In 2013 geeft de Deutsche Post zelfs een postzegel uit met dit motief.

Het is dankzij deze schilder dat het impressionisme voet aan de grond krijgt in Duitsland, maar het is ook van grote invloed op Nederlandse schilders zoals Josef en Isaac Israëls, George Breitner en Vincent van Gogh.

De laatste reist in 1883 naar Zweeloo om de schilder te ontmoeten, maar loopt hem helaas net mis. Van Gogh ziet ook de schoonheid van het Drentse landschap en tekent dezelfde boomgaard als Liebermann. Die tekening bevindt zich tegenwoordig in het Museum Boijmans Van Beuningen te Rotterdam.

NB. Dit schilderij is momenteel niet te zien in ons museum.

Max Liebermann (Berlijn, 1847 - Berlijn, 1935), Voorstudie voor Bleek te Zweeloo, 1882, olieverf op karton op paneel, 17 x 35 cm, collectie Drents Museum, aangekocht met steun van de Stichting Vrienden van het Drents Museum en de Vereniging Rembrandt