180.000 bezoekers voor Drents Museum in 2023

Het Drents Museum in Assen koerst af op 180.000 bezoekers in 2023 en evenaart daarmee bijna het bezoekersaantal in 2022. De tentoonstellingen Sterven in schoonheid - De wereld van Pompeï en Herculaneum, Menyala - De bijzondere geschiedenis van de Molukkers in Drenthe en Op reis met Vincent - Van Gogh in Drenthe (nog te zien tot en met 7 januari 2024) hebben daar met name aan bijgedragen. Voor 2024 kijkt het museum vooral uit naar de opening van de nieuwe collectiepresentatie Labyrinthia en de tentoonstellingen over de Spaanse kunstenaar Antonio López en de goudschatten uit de rijke geschiedenis van de Daciërs.

‘Een bijzondere prestatie’, licht directeur Harry Tupan toe over het bezoekersaantal, ‘zeker als je in ogenschouw neemt dat we de grote tentoonstellingsvleugel ruim drie maanden niet konden gebruiken vanwege herstelwerkzaamheden. Bovendien vonden vanaf juni 2023 in een groot deel van ons historische gebouwencomplex de verbouwingen plaats voor Labyrinthia.’

Hoge waarderingen en een nieuw publiek

Alle tentoonstellingen in 2023 kregen zonder uitzondering hoge waarderingen van het publiek. Sterven in schoonheid, dat aan de hand van bijzondere archeologische vondsten het verhaal vertelde van het rijke leven vóór de alles verwoestende vulkaanuitbarsting, scoorde een 8,2, trok ruim 80.000 bezoekers (deels ook in 2022) en werd bekroond met de German Design Award.

Samen met jongeren uit de Molukse gemeenschap organiseerde het museum de tentoonstelling Menyala, waardoor nieuwe inzichten en andere verhalen in de schijnwerpers stonden. Onder de ruim 54.000 belangstellenden, die de expositie met een 8,2 waardeerden, waren veel nieuwe bezoekers uit de Molukse gemeenschap.
Ruim 70.000 bezoekers bezichtigden tot nu toe Op reis met Vincent en gaven het een waarderingscijfer van 8,5. Hieronder waren 2.000 leerlingen die via onderwijsprogramma’s binnenkwamen.

Topwaardering van 8,7 kreeg de tentoonstelling van Floris Hovers (1976) waarbij ontwerper en designer Hovers de grote zaal omtoverde tot een bijna volmaakte wereld met kleurige fantasiesteden, skylines, houten dieren en meubels.

2024: Spaans realisme, goudschatten uit Dacia en Labyrinthia
Het nieuwe jaar trapt het Drents Museum af met een groot overzicht van de Spaanse kunstenaar Antonio López (1936). Met zijn eerste solotentoonstelling in Nederland
Meester van het Spaans realisme presenteert het museum vanaf 28 januari een selectie van López’ omvangrijke oeuvre: portretten, stadsgezichten, stillevens en beelden.
In het voorjaar is een overzichtstentoonstelling te zien van het bijzondere kunstenaarspaar Christine (1890-1973) en haar broer Janus van Zeegen (1881-1961) die destijds op een bijzondere en vernieuwende manier samenwerkten: Janus maakte lijntekeningen van motieven uit de planten- en dierenwereld en Christine vertaalde deze naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels.

Vanaf begin juli komen archeologische topstukken uit het National History Museum in Boekarest naar Assen. In de tentoonstelling Dacia! - Rijk van goud en zilver vertelt het museum het verhaal van de Daciërs, een volk dat vanaf de 4de eeuw voor Christus een groot deel van het tegenwoordige Roemenië bewoonde.

In de loop van 2024 opent de nieuwe collectiepresentatie Labyrinthia, waarbij je als bezoeker een magische reis maakt en dwaalt door vijftien zalen. Kunst, archeologie en geschiedenis wisselen elkaar af. Elke zaal heeft een volstrekt unieke beleving, het is alsof je middenin het verhaal stapt. De reis laat je nieuwe werelden ontdekken en voert je onder meer langs de topstukken uit de collectie, zoals het meisje van Yde, De Turfschuit van Vincent van Gogh en de kano van Pesse.

• Christine van Zeegen, Haan, ongedateerd, geborduurde zijde, 40 x 30 cm, Drents Museum (schenking Stichting Schone Kunsten rond 1900)
  • Gouden helm, Cotofenesti, 4e eeuw v. Chr., topstuk in komende tentoonstelling Dacia! - Rijk van goud en zilver, National History Museum Boekarest