Geslaagd project 'Taalmaatjes'

In de afgelopen drie maanden draaide op initiatief van Werkplein Drentsche Aa (WPDA) in ons museum het innovatieve project ‘Taalmaatjes’. Binnen dit project zijn 8 ‘nieuwe Nederlanders’ vanuit WPDA gekoppeld aan 8 enthousiaste vrijwilligers van het Drents Museum. Samen bemensen zij de Infobalie van het Drents Museum, waar zij onder begeleiding van hun taalmaatje bezoekers van het museum te woord staan. Zowel de deelnemers als de vrijwilligers zijn zo enthousiast, dat de samenwerking na drie maanden wordt verlengd.

In die drie maanden bezochten tienduizenden mensen de tentoonstelling Op reis met Vincent - Van Gogh in Drenthe. Daarnaast was in het museum het werk van hedendaagse kunstenaar Tilo Baumgärtel te zien. De deelnemers bezochten de tentoonstelling en oefenden hun Nederlands in het hart van deze inspirerende plek.

Waardevolle kans voor ‘nieuwe Nederlanders’

Taal leer je het snelst in de praktijk. Het project wordt niet alleen gewaardeerd om zijn bijdrage aan taalontwikkeling, maar ook als een waardevolle kans voor 'nieuwe Nederlanders' om op een leuke en toegankelijke manier in te burgeren. Onze organisatie omarmt en ondersteunt dergelijke maatschappelijke initiatieven met veel enthousiasme en faciliteert deze dan ook graag.

Vanaf 28 januari staan de Taalmaatjes de bezoekers te woord over het werk van Antonio López – Meester van het Spaans realisme.