Twee meter hoge babyhoofden Antonio López komen naar Assen

Ruim twee meter hoog, meer dan 850 kilo zwaar en in brons gegoten. De imposante beelden Carmen dormida (Carmen slaapt) en Carmen despierta (Carmen is wakker) van de Spaanse kunstenaar Antonio López (1936) komen in januari naar Assen. De babyhoofden maken deel uit van de tentoonstelling Antonio López - Meester van het Spaans realisme, die van 28 januari tot en met 2 juni 2024 in het museum te zien is. De beelden zijn afkomstig uit het Spaanse Lleida, varianten staan ook in Madrid en Tomelloso.

Aanleiding voor de beelden Carmen despierta en Carmen dormida is de geboorte van kleindochter Carmen van Antonio López. Vanaf Carmens geboorte begon de kunstenaar met studies van het babyhoofd. Eerst in het klein, later besloot hij de beelden groot te maken. López startte met de slapende variant, simpelweg omdat de baby op dat moment veel sliep. Al snel daarna begon hij ook aan de wakkere variant. Vervolgens werkte López aan beide beelden tegelijkertijd. Antonio López kiest er vaak voor om mensen vast te leggen die hij al kent. Dit doet hij omdat hij de personen in zijn portretten graag doorgrond, daarnaast vereist López’ realistische en gedetailleerde werkwijze dat hij het model vaker ziet.

Dia y Noche
In 2002 vroeg het Spaanse ministerie van openbare werken Antonio López om twee beelden te maken. Op en rondom het treinstation Atocha in Madrid vonden vele werkzaamheden plaats, het plaatsen van de beelden maakte onderdeel uit van de herinrichting. De aanvraag inspireerde López zijn eerder gemaakte studies van het hoofd van zijn kleindochter uit te vergroten. Terwijl López aan de beelden werkte, vond in 2004 de aanslag bij Atocha plaats. De kunstenaar besloot zich aan zijn originele plan te houden. Volgens López bieden de kinderhoofden een gevoel van troost. Dit resulteerde in de beelden Dia y Noche (dag en nacht), die in 2008 in Madrid werden geplaatst.

Tentoonstelling Meester van het Spaans realisme
Antonio López is een fenomeen, in zijn geboorteland Spanje wordt hij gezien als de grootste nog levende kunstenaar. Na tentoonstellingen in onder meer New York, Parijs, Tokyo en Barcelona laten wij met Antonio López – Meester van het Spaans realisme de eerste museale solotentoonstelling van deze kunstenaar in Nederland zien. De tentoonstelling staat stil bij zijn diverse oeuvre, bijzondere manier van werken en realistische details. Onder andere portretten, interieurs, stadsgezichten én beelden van de Spaanse kunstenaar worden getoond.  Antonio López is van 28 januari tot en met 2 juni 2024 te zien in de grote zaal. Voor deze tentoonstelling werken wij samen met Fundació Catalunya La Pedrera, die nog tot en met 14 januari 2024 een overzichtstentoonstelling van het werk van Antonio López presenteert.

©  Antonio López Garcia, Carmen dormida (Carmen slaapt), 2008, brons, 243 x 200 x 228 cm, Fundació Sorigué (Lleida). C/o Pictoright Amsterdam 2023

© Antonio López Garcia, Carmen despierta (Carmen is wakker), 2008, brons, 241 x 198 x 223 cm, Fundació Sorigué (Lleida). C/o Pictoright Amsterdam 2023

Meer weten over: