Navigatie overslaan
tentoonstelling

Into Natu­re 2018

  • 1 juli t/m 16 september 2018
  • Drents Museum

Out of Darkness

Deze tentoonstelling is niet meer te zien. Kijk in onze agenda voor ons actuele aanbod tentoonstellingen.

PLAN JE EXPEDITIE OP WWW.INTONATURE.NET

Zoek deze zomer de vogelnesten van Adrián Villar Rojas, verdwaal in het licht van Olafur Eliasson en word wakker in het werk van Heather & Ivan Morison. Into Nature is een tweejaarlijkse spannende en niet te missen kunstroute in het Drentse oerlandschap. Na de spraakmakende eerste editie in 2016 in Noord-Drenthe is Into Nature dit jaar te zien van 1 juli t/m 16 september op dinsdag t/m zondag van 11.00 - 17.00 uur in Frederiksoord en op het Holtingerveld.

Out of Darkness
Deze zomer is het thema Into Nature: Out of Darkness. Fiets en wandel langs de grens van Fryslân, Overijssel en Drenthe. Je ontdekt kunstwerken in uiteenlopende landschapstypes waar de mens al duizenden jaren zoekt naar zijn verhouding met de natuur. De route start op een van de donkerste plaatsen van Nederland: het Holtingerveld. Een andere startlocatie is Frederiksoord, midden in de Koloniën van Weldadigheid (nominatie UNESCO-werelderfgoed). Er zijn dit jaar 17 kunstenaars die een bijdrage leveren aan de Drentse Kunstroute Into Nature: Out of Darkness.

Adrián Villar Rojas 
Adrián Villar Rojas (1980) maakt kolossale installaties waarin hij verschillende elementen van de natuur en de kunst samenbrengt - aarde, pigmenten, groenten, cement, fossielen, plastic, kleding en sieraden - tot werken die zowel overweldigend als vervreemdend zijn. Voor Into Nature: Out of Darkness heeft Rojas een nieuwe aflevering geïnstalleerd van zijn Brick Farm Project, waarmee hij enkele jaren geleden begon.

Adrien Vescovi
Adrien Vescovi (1981) woont en werkt in Frankrijk. Vescovi maakt onder meer verf van grondstoffen uit de natuur waarmee hij zijn doeken kleurt. Deze worden vervolgens opgehangen op oude, vaak vervallen gebouwen die zo, door Vescovi’s ingreep, een ‘natuurlijke’ verandering ondergaan. Vescovi is tijdens Into Nature: Out of Darkness te zien zijn met een spectaculaire transformatie van een gebouw op het terrein van de voormalige Tuinbouwschool in Frederiksoord.

Alicja Kwade
Alicja Kwade (1979) experimenteert in haar werk graag met ruimte en tijd. Haar beelden lijken zich vaak in een parallelle wereld te bevinden, waar je oneindige mogelijkheden hebt, en de bekende opties van ruimte en tijd zijn opgeheven. Tijdens Into Nature: Out of Darkness is gloednieuw werk van Kwade te zien.

Adrián Villar Rojas

Adrien Vescovi

Alicja Kwade

Amar Kanwar
Tijdens Into Nature is de film The Scene of the Crime van Amar Kanwar te zien. Je kunt je niet aan de indruk onttrekken dat de plek waar Kanwar filmde misschien wel de mooiste op aarde is. Het groen is weelderig en overweldigend, het is er stil, dieren en planten lijken perfect in balans – zo mooi is het dat je er nauwelijks naar durft te kijken omdat je bang bent de harmonie te verstoren.

Anne Geene & Arjen de Nooy
Anne Geene (1983), winnares van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2018, studeerde fotografie aan de kunstacademie en is in haar werk als beeldend kunstenaar altijd op zoek naar de verborgen schoonheden van planten en dieren. Arjan de Nooy construeert nieuwe ‘wetenschappelijke’ theorieën, zowel met afbeeldingen die hij zelf maakt als die hij vindt. Tijdens Into Nature: Out of Darkness kom je onderweg in het landschap een bijzondere filminstallatie van Geene en De Nooy tegen.

David Claerbout
David Claerbout (1969) is opgeleid als schilder maar hij werkt vooral met video-, film- en fotografische installaties. Claerbout concentreert zich vooral op het onderscheid tussen bewegende en stilstaande beelden: in zijn films lijkt de tijd vaak stil te staan, of laat hij zien dat de beleving van tijd sterk door de beleving wordt gestuurd. Ontdek zijn ‘remake’ van de Disney-klassieker Jungle Book tijdens deze kunstexpeditie. Het is een film waarin beroemde dieren als Baloe, Kaa en Baghera nog geen menselijke eigenschappen hebben, maar ‘gewoon’ dieren zijn.

Amar Kanwar

Anne Geene & Arjen de Nooy

David Claerbout

Edward Clydesdale Thomson
Het landschap ziet Edward Clydesdale Thomson (1982) als een strijdperk van verschillende belangen. Voor hem is landschap ‘een actief strijdtoneel, waar ideologieën worden gevormd, getest, beteugeld en vernietigd’. Het Holtingerveld, dat heel natuurlijk lijkt, maar waar de mens op allerlei manieren ingrijpt om die ‘natuurlijkheid’ in stand te houden, biedt Clydesdale een perfecte samenballing voor zijn ideeën. In samenwerking Staatsbosbeheer op het Holtingerveld heeft Edward een semi-permanente installatie gebouwd, op de grens van kunst en architectuur.

Femke Herregraven
In haar werk onderzoekt Femke Herregraven (1982) de relatie tussen natuur, economische systemen en de beleving van de mens. Ze is vooral geïnteresseerd in de machtsstructuren en relaties tussen financiële markten, internationale wetgeving, geopolitieke verhoudingen, ethiek en wereldwijde klimaatverandering. Ze maakt deze complexe zaken op verrassende manieren inzichtelijk en opent toeschouwers op speelse wijze de ogen voor onze door economie gedreven meedogenloze wereld. Haar werk bestaat uit games, video’s, prints, tekeningen en installaties, waarvan een deel ook online is te zien. 

Heather en Ivan Morison
Al meer dan tien jaar werken Heather en Ivan Morison (respectievelijk 1973 en 1974) samen aan ambitieuze projecten waarin ze steeds de scheidslijnen tussen kunst, architectuur en theater opzoeken. De laatste jaren zijn de Morisons bekend geworden met architecturale constructies die spelen met ideeën van ontsnapping, onderdak en toevlucht en de transformatie van de moderne stad. Kom jij in hun bijzondere architecturale-installatie op het Holtingerveld overnachten? 

Reserveer hier jouw unieke overnachting!

Edward Clydesdale Thomson

Femke Herregraven

Heather en Ivan Morison

Hervé Youmbi
het werk van Hervé Youmbi (1973) bestaat uit tekeningen, schilderijen en sculpturen waarin portretten en de dood een grote rol spelen. Op een heldere en speelse manier zoekt Youmbi de confrontatie tussen de westerse moderniteit en maskers die worden gemaakt in Afrika. Voor Into Nature: Out of Darkness heeft Youmbi zeven moderne interpretaties van Afrikaanse grafbeelden vlakbij één van de hunebedden van het Holtingerveld, geplaatst. De palen komen uit Afrika, uit Foumban in Kameroen om precies te zijn. 

Lotte Geeven
Lotte Geeven (1980) maakt avontuurlijke werken die gaan over de menselijke verhouding tot ongrijpbare, abstracte zaken als het luchtruim of de aardbol. Geeven reist voortdurend over de wereld, op zoek naar plaatsen waar deze verhouding afwijkt, en ter plekke bestudeert ze hoe mensen deze complexe fenomenen proberen te begrijpen en controleren. Ontdek tijdens Into Nature plaatste een lichtbaken in de vijftien meter hoge toren van de Koude oorlog in Darp: het krachtige licht en geluid verbeeldt de trilling van pulsars (snel ronddraaiende neutronensterren) die worden waargenomen door Lofar, een zeer gevoelige radiotelescoop die verderop in Drenthe staat opgesteld.

Matthew Day Jackson
Matthew Day Jackson (1974) is gefascineerd door de geschiedenis en dan vooral door de manier waarop we het verleden herinneren en naar onze hand zetten. Hij maakt daarbij vaak werken die vernietiging tot onderwerp hebben – van de natuur, van gebouwen en steden, van de mens zelf. In de verlaten kassen van de Tuinbouwschool in Frederiksoord vind je Matthews naakte geblakerde figuren die zowel trots zijn als krachtig en kwetsbaar.

Hervé Youmbi

Lotte Geeven

Matthew Day Jackson

Olafur Eliasson
Kunst is volgens Olafur Eliasson (1967) niet alleen een esthetische ervaring, maar ook een manier om abstracte onderwerpen – zoals de natuurlijke omgeving en het wereldklimaat – emotioneel en lichamelijk voelbaar te maken. In de verduisterde ruimte in de Schaapskooi is de installatie Round rainbow van Eliasson te zien.  Door gebruik te maken van het verschijnsel refractie, werpt Round rainbow dansende bogen van wit en gekleurd licht op de wanden van de ruimte.

Roderick Hietbrink
De installatie Soil, My Innards van Roderick Hietbrink (1975) is nu voor het eerst in Nederland te zien! De installatie Soil, My Innards maakt de beschouwer onderdeel van de – bijna kwellende – pogingen om verbinding te maken met de natuur, onze instincten, of beter, om de afstand tot de natuur op te heffen. Met een sjamanistisch ritueel bijvoorbeeld, waar de video enigszins aan doet denken. Een ritueel waarin de bezoeker, omringd door onheilspellende attributen, wordt meegenomen.

Laurence Aëgerter
Laurence Aëgerter (1972) onderzoekt in haar werk strategieën om bestaande beelden een nieuwe betekenis te geven. Uit het archief dat ons gemeenschappelijke geheugen vormt, selecteert ze zowel historische als hedendaagse bronnen. Aëgerter’s ingrepen doorbreken de manier waarop uiteenlopende zaken zoals encyclopedieën, documentaire foto’s en kunstreproducties doorgaans gelezen worden. Bestaande beelden krijgen opnieuw urgentie doordat ze in een nieuwe samenhang worden gepresenteerd. In opdracht van Stichting Maatschappij van Weldadigheid Frederiksoord en Stichting Land Art Contemporary (LAC) heeft Aëgerter een plan ontwikkeld ter nagedachtenis aan de bestedelingen van de Maatschappij van Weldadigheid.

Olafur Eliasson

Roderick Hietbrink

Laurence Aëgerter

Sarah van Sonsbeeck
De beelden en installaties van Sarah van Sonsbeeck (1976) gaan vaak over stilte, afwezigheid en het heelal – allemaal begrippen die zich eigenlijk niet in beelden laten vangen. Van Sonsbeeck is in staat met eenvoudige middelen van de ogenschijnlijk alledaagse realiteit een sublieme ervaring van ruimte en tijd te maken. Voor Into Nature: Out of Darkness heeft Van Sonsbeeck verschillende werken gemaatk die allemaal te doen hebben met de vele stenen in de Drenthse omgeving.

Susan Philipsz
Susan Philipsz (1965) onderzoekt in haar werk de psychologische en ruimtelijke mogelijkheden van geluid. Met behulp van opnames, voornamelijk van haar eigen stem, zet ze op een geconcentreerde en intense manier ruimtes naar haar hand en nodigt ze de bezoeker uit tot introspectie. De muziek die Philipsz selecteert - en die varieert van ballades uit de zestiende eeuw en Ierse volksdeuntjes tot David Bowie's Ziggy Stardust - reageert altijd direct op de ruimte waarin ze het werk installeert. En hoewel elk Philipsz-stuk uniek is, komen daarbij thema's als verlies, verlangen en hoop vaak terug. Kom tijdens de kunstroute in een van de vervallen voormalige vliegtuighangars achter het Holtingerveld luisteren naar nieuw werk van Philpsz.

Sarah van Sonsbeeck

Susan Philipsz

Into Nature is een initiatief van de samenwerkende kunstinstellingen het Drents Museum, Kunst & Cultuur Drenthe, Kunst in Kolderveen (KiK) en Museum De Buitenplaats.