Drents Museum presenteert grote tentoonstelling Molukkers in Drenthe in 2023

In het voorjaar van 2023 is de omvangrijke tentoonstelling Molukkers in Drenthe te zien in de Abdijkerk van het Drents Museum. De geschiedenis van de Molukkers in Nederland is onlosmakelijk verbonden met Drenthe. Een verleden met flinke rafelranden. In de tentoonstelling Molukkers in Drenthe presenteert het Drents Museum minder bekende verhalen uit dat verleden, zoals het fenomeen van de vrouwenloods, de wekenlange bootreis van Indonesië naar Nederland en de manier waarop Molukse jongeren de sixties in Drenthe beleefden.

Vaak wordt er vanuit een persoonlijk, sociologisch, politiek of cultureel perspectief naar de Molukse geschiedenis gekeken. Het Drents Museum kiest met de tentoonstelling Molukkers in Drenthe voor een andere invalshoek. Het museum kijkt vanuit een historisch perspectief en zoomt in op minder bekende kanten van dezelfde geschiedenis. De moeizame verhouding met de Nederlandse overheid, die zich door de hele geschiedenis heen tamelijk gevoelloos opstelde ten opzichte van de Molukkers, loopt als rode draad door de tentoonstelling.

Verrassende kijk
In de tentoonstelling Molukkers in Drenthe wordt onder meer stilgestaan bij het leven in de vrouwenloods, de plek waar de vrouwen en kinderen van de ‘inlandse’ KNIL-militairen in Indonesië woonden. Hoe was het leven daar georganiseerd en in hoeverre week het leven in een Drents woonoord daar eigenlijk vanaf? Ook zoomen we in op de organisatie en het verloop van de reis van Indonesië naar Nederland. Wat mocht men meenemen, wat gebeurde er onderweg allemaal en hoe ging de verdeling over de woonoorden in zijn werk? Daarnaast laat de expositie zien hoe Molukse jongeren de sixties in Drenthe beleefden. Wat betekende de Indorock, hoeveel vrijheid gaf een eigen brommer en welke mogelijkheden bood de nieuwe tienertoer?

Molukkers in Drenthe
In 1951 kwamen ruim 12.500 Molukkers naar Nederland. Eén op de vijf Molukkers kwam in Drenthe terecht. Kamp Schattenberg in Drenthe was met ruim 2.500 inwoners een van de grootste twee woonoorden van Nederland. Uiteindelijk kwamen de ’Drentse’ Molukkers voor een groot deel terecht in Molukse wijken in Hoogeveen, Bovensmilde en Assen (nog altijd de grootste Molukse woonwijk van Nederland). In de jaren ’70 speelden veel van de Molukse acties zich af in Drenthe.

Zeventig jaar
Dit jaar is het precies zeventig jaar geleden dat de eerste Molukkers in Drenthe aankwamen. Het Drents Museum, Drents Archief, Herinneringscentrum Kamp Westerbork en stichting ADAK (Aan de Andere Kant) staan daarbij stil. Zo is afgelopen week de vierdelige podcastserie Kamp Schattenberg gelanceerd, gemaakt door het archief in samenwerking met RTV Drenthe. En vanaf april is op geheugenvandrenthe.nl een interactieve plattegrond van het kamp te zien met verhalen en foto’s van de mensen die er leefden.

Persfoto's
Klik op de foto's om deze te vergroten.

- Groepje meisjes bij Kamp Schattenberg, 1958, fotograaf onbekend, collectie Drents Museum
- Kledingwinkel Toko Tjinta Maluku in Kamp Schattenberg, 1962, door Fotobedrijf Piet Boonstra (Groningen), © Groninger Archieven