Navigatie overslaan

Volk van de Vent­weg – Rei­zi­gers in Drenthe

• 15 maart t/m 17 augustus 2025
  • Drents Museum

Vanaf 15 maart presenteert het Drents Museum Volk van de Ventweg – Reizigers in Drenthe.

In de tentoonstelling maak je kennis met woonwagenbewoners uit Drenthe in verschillende tijden. Van P. Kremer, die zijn woonwagen in 1876 in Assen ‘parkeerde’, tot en met bekende reizigers zoals Joseph Oosting.

Het Drents Museum maakt de tentoonstelling in co-creatie met reizigers uit Coevorden en Emmen en Hoogeveen. Volk van de Ventweg – Reizigers in Drenthe vertelt hun verhaal in drie chronologische delen: trekarbeiders en ambulante handelaren in de 19e eeuw, woonwagenbewoners, Sinti en Roma in de 20ste eeuw en reizigers van nu.

Veel mensen denken dat onze voorouders zeer honkvast waren. Dat beeld klopt niet. Al eeuwenlang zijn er ook grote groepen mensen die van plek naar plek trekken op zoek naar werk. Een deel van de tentoonstelling Volk van de Ventweg – Reizigers in Drenthe gaat over de belangrijke rol die trekarbeid en ambulante handel in Drenthe speelt sinds de late middeleeuwen.

Wonen op wielen

Als in de 19de eeuw steeds meer wegen worden verhard, doet de woonwagen zijn intrede. De woonwagen is een stuk comfortabeler om mee te reizen en maakt het mogelijk om de hele familie mee te nemen. De tentoonstelling Volk van de Ventweg schetst een beeld van wie de eerste woonwagenbewoners zijn. Er is aparte aandacht voor het lot van Sinti en Roma, die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn opgepakt en via kamp Westerbork gedeporteerd.

Foto: Groninger Archieven

Het woonwagengevoel

Tot slot maak je in de tentoonstelling kennis met Drentse reizigers van nu. In een serie persoonlijke interviews gaan twee filmmakers op zoek naar ‘het woonwagengevoel’. Waar zijn de reizigers trots op, wat bindt hen en hoe zien zij hun toekomst? Hier komen belangrijke elementen uit de wereld van hedendaagse woonwagenbewoners aan bod, zoals de wagen, de handel, voetbal en muziek.