65 jaar Vrienden van het Drents Museum

Dit jaar 2020 bestaat de Stichting Vrienden van het Drents Museum 65 jaar. Opgericht in 1955 is de Vriendenstichting inmiddels met meer dan 2.200 leden uitgegroeid tot een van de grootste van museaal Nederland. In deze afgelopen periode heeft het Drents Museum dankzij de steun van de Vrienden uitzonderlijke werken kunnen aankopen. Niet voor niets was een van de doelstellingen bij de oprichting: ‘het geregeld verrijken van de verzamelingen van dit Museum langs de weg van aankoop van daartoe geëigende objecten en voorwerpen’. Dat hebben de Vrienden helemaal waargemaakt! Met als meeste recente aanwinst het schilderij  Kind onder bomen van Max Liebermann uit 1882.

In de kleine presentatie 65 jaar Vrienden van het Drents Museum - een van de laatste Vriendenacties in dit jubileumjaar - is een selectie te zien van uiteenlopende werken die dankzij de Vrienden konden worden verworven. Onder meer is werk te zien van Louis Albert Roessingh, Jan Eisenloeffel, Willem Roelofs, Chris Lebeau, Herman Berserik, Matthijs Röling en Rosa Loy. In het aangrenzende filmzaaltje zijn korte filmitems te zien waarin de conservatoren een aantal aanwinsten toelichten. Deze presentatie is te zien tot en met 28 maart 2021.

Met dank aan alle Vrienden!

Rosa Loy, Substanzen/Substances (2019)

Afbeelding in header: uitsnede uit Zittend jongetje met ekster op knie van Louis Albert Roessingh (1873-1951).

​Koop tickets vooraf online

Tickets voor een bezoek aan het Drents Museum kun je op dit moment alleen online kopen.

Bestel tickets