Openingstijden

dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur

+

Menu

Atousa Bandeh

In de tentoonstelling History as a poem van Atousa Bandeh (1968, Teheran) zijn grote, diepgekleurde schilderingen te zien. Vaak cirkelen alledaagse voorwerpen rond jonge meisjes die je recht aankijken. In enkele video’s en een film doet Atousa Bandeh verslag van een reis of van een poging om grond te kopen in haar geboorteland. In de meest recente schilderijen, op groot formaat, staan geen mensen meer afgebeeld, maar instortende gebouwen, bouwkranen of andere objecten. Aan de basis van al deze werken staan de persoonlijke ervaringen van Atousa Bandeh. Daarin spelen - behalve herinneringen - angsten, verlies van identiteit en poëzie een grote rol.

De bijzondere tentoonstelling History as a poem van Atousa Bandeh is te zien in expositieruimte KINK (Kunst in De Nieuwe Kolk). Deze tentoonstellingsruimte van het Drents Museum toont uiteenlopende hedendaagse kunst. Deze tentoonstelling is extra bijzonder: het poëtische werk van de Iraanse-Nederlandse kunstenaar loopt parallel aan de grote archeologische tentoonstelling Iran – Bakermat van de beschaving in het Drents Museum. History as a poem is een verhaal op zich, en gratis toegankelijk van 19 juni tot en met 18 november 2018.

Poëtische video’s
Atousa Bandeh woonde tot aan haar 19de in Iran, toen ze vluchtte voor de Irak-Iranoorlog. Na een lange, onzekere reis belandde ze in een dorp in Groningen, in een landschap zonder bergen, iets dat ze zich absoluut niet kon voorstellen. Dit soort elementaire ervaringen heeft ze verwerkt in een aantal video’s over haar relatie met Iran. Het zijn geen activistische video’s maar dichterlijke weergaven van de werkelijkheid die je raken. Bijvoorbeeld in Man’s Cry: een installatie met video’s van vier verschillende steden in de wereld. De beelden zijn niet van de bekende toeristische attracties, maar laten juist de eenzaamheid zien van de harde realiteit.

Jonge meisjes en macho-mannen
In grote tekeningen combineert Atousa Bandeh beelden uit haar herinneringen van het leven in Iran met alledaagse voorwerpen die symbolisch zijn voor achterliggende gebeurtenissen. De tekeningen zijn kleurrijk en dromerig, maar er schuilen ook bedreigende elementen in. Centraal staat vaak een jong meisje, dat zich verstopt in een perzikboom met papegaaien, of door het zand loopt in een roze engelenjurk. Dat die wereld niet zo vrolijk is als de kleuren doen vermoeden, blijkt uit een prikkeldraadomheining, of macho-mannen die de onschuld van het meisje bedreigen.

Geschiedenis in dichtvorm
De titel van de tentoonstelling History as a poem is een merkwaardige vondst voor iemand die de eigen tijd ervaart als juist het tegenovergestelde: Atousa Bandeh ziet de wereld als een zakelijke werkelijkheid waarin nauwelijks ruimte is voor emotie en poëzie. Met de schilderijen die ze tegenwoordig maakt, heeft de intieme, persoonlijke ervaring plaats gemaakt voor grotere thema’s. Maar hoe universeel deze werken ook over mogen komen, in hun kern gaat het nog steeds om de plaats van het individu en zijn gevoelens in een groter verband. En over het belang om die ervaring te kunnen delen.

Atousa Bandeh
Atousa Bandeh woont inmiddels dertig jaar in Nederland. Na een kunststudie aan Minerva in Groningen, vertrok ze naar het Sandberg Instituut in Amsterdam. Haar video’s uit de jaren 2000 zijn op festivals over de hele wereld vertoond. Haar tekeningen en schilderijen zijn minder bekend, reden voor het Drents Museum om dit werk onder de aandacht te brengen in KINK.

KINK is van dinsdag tot en met zondag geopend tussen 11.00 en 17.00 uur in De Nieuwe Kolk, Weiersstraat 1, Assen.

 

 

Tijdens de opening van History as a poem sprak schrijver Jannah Loontjens over Atousa en haar werk.
Lees hier een weergave van haar gesproken tekst terug.