De Gouden Eeuw van China

Na een grote verbouwing opende het Drents Museum eind 2011 opnieuw zijn deuren met de tentoonstelling De Gouden Eeuw van China - Tang-dynastie. In deze tentoonstelling werden tal van voorwerpen uit de Tang-dynastie (618-907 na Chr.) voor het eerst aan een westers publiek getoond.

De Gouden Eeuw in Chang’an
Ten tijde van de Tang-dynastie vormde Chang’an (het huidige Xi’an) de hoofdstad van China. De Zijderoute liep als een ader door de stad en de handel die dat opleverde maakte Chang’an tot de grootste en meest florerende hoofdstad van Azië. Handelaren en kooplieden uit alle windstreken brachten nieuwe culturen, religies en luxe artikelen naar China. Kleding en sieraden, gebruiksvoorwerpen, etherische oliën, voedingsmiddelen en wijn uit het buitenland waren zowel in de paleizen als bij een groot deel van de stadsbevolking populair. Ook kunst en literatuur bloeiden op.

Het Verre Oosten in Assen
De tentoonstelling liet ongeveer 150 archeologische vondsten uit de Chinese ‘Gouden Eeuw’ zien. Unieke objecten van kristal, jade, marmer, glas, aardewerk, goud, zilver, porselein en zijde toonden de rijke cultuur van de Tang-dynastie. Tientallen terracottabeelden van mensen en dieren, geglazuurd in prachtige kleuren, sierden de tentoonstelling. Ook waren er bijzondere wandschilderingen te zien die de sfeer van het leven aan het Chinese hof verbeeldden. De tentoonstelling werd vormgegeven door Atelier Hähnel-Bökens uit Düsseldorf.

Publicatie
De tentoonstelling De Gouden Eeuw van China - Tang-dynastie maakt deel uit van de serie Internationale archeologie in het Drents Museum. Het Drents Museum presenteerde eerder de succesvolle tentoonstellingen Het Terracotta Leger van Xi’an (2008) en Goud uit Georgië (2010). Bij de tentoonstelling verscheen de gelijknamige publicatie die aan de hand van de thema’s en voorwerpen uit de tentoonstelling de Tang-dynastie belicht. Het boek kwam tot stand in samenwerking met Uitgeverij Waanders.