Openingstijden

dinsdag t/m zondag, 10.00 - 17.00 uur
extra open op maandag 1 april, 10.00 - 17.00 uur

+

Menu

The Glasgow Boys

Aan de hand van meer dan tachtig schilderijen en veertig werken op papier presenteerde het Drents Museum een van de belangrijkste Britse kunstenaarsgroepen rond 1900: The Glasgow Boys. De schilders van het Franse impressionisme, Barbizon en de Haagse School vormden een belangrijke inspiratiebron voor deze schildersgroep, die eind 19de eeuw furore maakte. Voor het eerst in honderd jaar was een overzicht van dit Schotse impressionisme buiten Groot-Brittannië te zien.

Van Glasgow tot Japan en Frankrijk
Eind 19de eeuw raakte een groep van zo’n twintig zeer diverse schilders van ongeveer dezelfde generatie bevriend met elkaar. Deze groep noemde zichzelf ‘The Boys’. Samen zetten zij zich af tegen de gevestigde orde en trokken ze erop uit om in Schotland, Japan en Frankrijk te schilderen. De Franse impressionisten waren dan ook een grote inspiratiebron, zoals te zien is aan de keuze voor thema’s uit het moderne leven. Ook typerende aspecten zoals de beleving van het moment, de schetsachtige werkwijze en de bijzondere aandacht voor lichteffecten en kleur zijn terug te vinden in het werk van de Schotten. Daarnaast gingen ze graag met de schildersezel naar buiten om en plein air te schilderen. De kracht van The Glasgow Boys was dat zij zich niet alleen allerlei invloeden eigen maakten, maar dat zij die bovendien verwerkten tot fris en vernieuwend werk.

Uniek overzicht van tien Glasgow Boys
De tentoonstelling richtte zich op de bloeiperiode van de groep, tussen 1880 en 1900. Er was werk te zien van de tien belangrijkste ‘Glasgow Boys’: James Guthrie, Edward Walton, Joseph Crawhall, James Paterson, John Lavery, William York Macgregor, George Henry, Edward Hornel, Arthur Melville en William Kennedy. In de tentoonstelling was onder andere aandacht voor hun ontwikkeling, belangstelling, technieken, reizen en vriendschappen.

Publicatie
The Glasgow Boys was de eerste tentoonstelling in de serie Kunst rond 1900 in internationaal perspectief in het Drents Museum. Bij de tentoonstelling verscheen de gelijknamige publicatie, een uitgave van WBOOKS.