extra open: maandag 29 april, 10.00 - 17.00 uur

Vol spanning houdt het meisje de boom vast, haar arm uitgestrekt, een blos op haar wangen van het rennen. Ze wacht op het signaal dat ze verder moet naar de volgende boom. Lukt het haar een vrije boomstam vast te pakken, dan blijft ze in het spel. ‘Boompje verwisselen’ is een populair spel onder boerenkinderen in de negentiende eeuw.

De Duitse kunstenaar, Max Liebermann komt dit tafereel tegen tijdens zijn verblijf in het Drentse dorp, Zweeloo. Vier maanden verblijft hij hier. Dat hij de omgeving goed bestudeerd heeft, is te zien in deze olieverfschets. Het bos met het gebroken licht dat door de bladeren schijnt, maar ook het meisje zelf, haar houding en haar kleding weet Liebermann precies weer te geven.

Uiteindelijk is hij zo tevreden met het resultaat dat hij de studie signeert. Kind onder bomen komt bijna een op een terug als detail van het schilderij Spelende kinderen, alleen haar rok krijgt een andere kleur.

De schilder staat bekend om zijn realistische taferelen van het boerenleven, waar hij in zijn tijd veel kritiek over krijgt. Men schildert grootse Bijbelse taferelen, toch geen simpele boeren? Ze noemen hem zelfs ‘apostel van de lelijkheid’ of ‘Schmutzenschilder’ (schilder van vuil en armoede). Maar Liebermann zet door en verblijft tussen 1874 en 1914 elke zomer in Nederland, vaak met zijn goede vriend Josef Israëls.

Een beroemd resultaat van zijn tijd in Nederland is het grote werk De bleek te Zweeloo waarvan wij een voorstudie in onze collectie hebben.

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Max Liebermann (Berlijn, 1847 - Berlijn, 1935), Kind onder bomen, 1882, olieverf op papier op paneel, 27 x 16 cm, collectie Drents Museum, schenking Stichting Vrienden van het Drents Museum.

NB. Dit schilderij is momenteel niet te zien in ons museum.

Bekijk ook: Max Liebermann: Voorstudie voor Bleek te Zweeloo