De wereld van Floris Hovers

Van 1 juli tot en met 13 augustus 2023 was bij ons De wereld van Floris Hovers te zien. Deze solotentoonstelling van ontwerper en kunstenaar Floris Hovers (1976) toont een veelheid aan kleurige fantasiesteden, skylines, miniatuurvoertuigen, houten dieren en meubels. Hovers nodigt de bezoeker uit in zijn bijna volmaakte eenvoudige wereld, waar alle ruimte is voor verbeelding.

Kleur, vorm en constructie

Deze zomer kom je in de grote tentoonstellingszaal ogen tekort. De ontwerpen van Hovers verrassen door hun eenvoud. In zijn werken speelt hij met materialen, kleuren, vormen en constructies. Hovers begint met observeren, onderzoeken en schetsen, waarna hij al gauw overgaat tot het maken. Door te zoeken naar balans komt hij tot de essentie. Het herkenbare ontwerp wat overblijft, spreekt tot de verbeelding van de kijker. Zo treedt Hovers op een speelse manier de volwassen wereld tegemoet, waarbij hij continu zoekt naar een evenwicht tussen functionaliteit en esthetiek.

Weerspiegeling, 2021, Gelakt honingraatkarton, Foto: Floris Hovers

Herbruikbaar materiaal

In alles wat Hovers ontwerpt en maakt is het proces net zo belangrijk als het eindresultaat. Hij construeert zijn werken met basismaterialen, zoals hout, restmateriaal en honingraatkarton. Inspiratie haalt Hovers uit vintage houten speelgoed uit de voormalige Oostbloklanden, maar ook uit architectuur. Het zijn vaak simpele, grove industriële vormen en functionele constructies die hem aanspreken.

Bouw mee!

Tijdens de tentoonstellingsperiode krijgt iedereen de mogelijkheid om mee te bouwen aan een grote kleurrijke fantasiestad van verschillende materialen.

ArcheToys

Floris Hovers woont in Raamsdonk en werkt in Raamsdonksveer, het dorp waar hij ook is opgegroeid. In 2004 studeert hij af aan de Design Academy Eindhoven, waarna hij in 2006 zijn eigen ontwerpstudio start. Vijf jaar later – in 2011 – wordt Hovers bekroond met de Sanoma Woonaward voor ‘Jong Talent’. Met zijn iconische ArcheToys krijgt hij internationale bekendheid. Deze serie miniatuurvoertuigen is opgenomen in de vaste collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. De ArcheToys worden sinds 2013 in licentie geproduceerd door designlabel Magis (I).

Publicatie

Bij de tentoonstelling De wereld van Floris Hovers verschijnt een rijk geïllustreerde publicatie met gelijknamige titel. De publicatie wordt uitgegeven door Uitgeverij Waanders en is voor €24,95 te verkrijgen in onze museumshop of op dutchmuseumgiftshop.nl.

Floris Hovers in zijn atelier, 2021, Foto: Niels Jansen

Deze tentoonstelling is niet meer te zien.

Actueel aanbod van tentoonstellingen