Navigatie overslaan

Caro­l­ein Smit

1960 - heden

Kunstenaars werken vaak met één materiaalsoort: er zijn schilders, beeldhouwers en grafici. Kunstenaars die alles tegelijk doen zijn schaars. Nog schaarser zijn kunstenaars die van het ene op het andere materiaalsoort overstappen. Zo'n kunstenaar is Carolein Smit.

Van probeersel tot succes

Nadat Smit haar opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda afrondt in 1984, gaat zij aan de slag als illustrator en graficus. Zo maakt ze illustraties voor kranten en tijdschriften. Een aantal van haar grotere tekeningen bevinden zich in kunstuitlenen. Haar eerste solotentoonstelling volgt in 1993. In datzelfde jaar krijgt ze een eervolle vermelding bij de uitreiking van de Prix de Rome.

In 1995 wordt Smit uitgenodigd voor een studieverblijf van drie maanden aan het Europees Keramisch Werk Centrum in Den Bosch. Dat opent een compleet nieuwe wereld voor haar: van de ene op de andere dag stapt ze over, van grafiek naar keramiek. In de eerste instantie houdt ze de beelden die ze maakt voor zichzelf; het zijn nog vroege probeersels. Maar na een paar jaar komt daar verandering in. Dan is ze klaar om ze ook aan de buitenwereld te presenteren. Dat gebeurt op de kunstbeurs KunstRAI in Amsterdam. Het resultaat van de presentatie is overweldigend. In slechts een hele korte periode weet Smit internationaal door te breken met haar keramiek.  

◼️ Carolein Smit, Zittende baby met bal, 2006
Collectie Drents Museum, © c/o Pictoright Amsterdam 2024

Levendig en organisch

De eerste succesvolle beelden van Smit zijn haar gaatjesfiguren en prikpistolen. Het zijn werken die haar vernieuwende visie op keramiek laten zien: ze hebben een enorme hoeveelheid structuur en ogen heel organisch. Deze wilde werken staan ver af van de Nederlandse keramiekwereld op dat moment, wat van Smit een beetje een buitenbeentje maakt. Maar in het buitenland zijn ze dol op het werk. Zo koopt het prestigieuze Victoria and Albert Museum in Londen in 2005 als eerste museum een werk aan. 

In de daaropvolgende jaren ontwikkelt Smit zich steeds meer. Haar beelden worden steeds levendiger en rijker. Critici noemen haar werk weleens kitsch. Al dat goud, al die kleuren, al die tierelantijntjes, dat is toch geen kunst? Maar Smit ziet dat zelf anders. Wat is er immers niet goed aan haar werk? ‘Alles glimt en glittert, het is schattig en vertederend’, aldus de kunstenaar zelf. Kunst mag best een beetje over de top zijn.

◼️ Carolein Smit, Koeien, 1997
Collectie Drents Museum, © c/o Pictoright Amsterdam 2024

Over smaak valt niet te twisten, wordt weleens gezegd. Maar waar ook niet over te twisten valt, is het feit dat Smit tot de absolute top van de keramiekwereld behoort. Met meerdere tentoonstellingen in binnen- en buitenland is zij een van de bekendste keramisten van ons land.  

Collectie Drents Museum

Carolein Smit

Drents heideschaap met meisje van Yde

Carolein Smit

Zittende baby met bal

Carolein Smit

Staand naakt jongetje met bal