Openingstijden

T/m 30 aug: ma t/m zo: 11.00 - 17.00 uur
Vanaf 1 sept: di t/m zo: 11.00 - 17.00 uur

Koop voor je bezoek online een ticket

+

Menu

Deborah Poynton

De tentoonstelling Beyond Belief van Deborah Poynton stond eerder gepland van 17 mei tot en met 27 september 2020. Vanwege de maatregelen tegen de verdere verspreiding van het coronavirus is deze expositie verplaatst. De precieze datum waarop de expositie nu geopend wordt, is op dit moment nog niet bekend. Naar verwachting openen wij in het voorjaar van 2021 de deuren van deze tentoonstelling.


Het Drents Museum bereid zich voor op de tentoonstelling van de schilderijen van Deborah Poynton (Durban, 1970). Deborah Poynton werd geboren in Zuid-Afrika en bracht haar jeugd door in Groot-Brittannië, Swaziland en de Verenigde Staten. Ze studeerde twee jaar aan de Rhode Island School of Design. Op negentienjarige leeftijd keerde ze terug naar Zuid-Afrika, waar ze in Kaapstad fulltime ging schilderen. In Nederland is Poynton nauwelijks bekend. Het Drents Museum brengt hier verandering in en toont schilderijen die zij in de afgelopen tien jaar maakte. Hieronder is ook het drieluik ‘Beyond Belief’, dat Poynton speciaal voor de tentoonstelling maakte.

De monumentale schilderijen van Deborah Poynton zijn met grote aandacht voor het kleinste detail geschilderd. Met enkele vaste modellen, de natuur en alledaagse voorwerpen componeert Poynton een niet-bestaande werkelijkheid. De schoonheid van de schilderijen trekt de toeschouwer aan en geeft hem het gevoel dat hij een nieuwe wereld kan betreden. Hoewel Poynton geen boodschap in haar schilderijen legt, lijkt het voor de toeschouwer toch alsof ze een verhaal wil vertellen. Poynton benadrukt hiermee dat elke toeschouwer zijn eigen perceptie heeft. Met haar schilderijen hoopt ze de toeschouwer weer echt te laten kijken. Juist in een wereld die vol is van afbeeldingen, is dit volgens Poynton moeilijker geworden.

Het grote formaat van de schilderijen bevordert het instinctieve kijken, zonder het gebruik van het verstand, omdat de toeschouwer het gevoel krijgt dat hij ín het schilderij kan stappen. Poyntons uitzonderlijke realisme haalt haar geschilderde wereld dichtbij. Doordat ze delen van haar schilderijen onuitgewerkt laat toont ze echter ook wat een schilderij eigenlijk is: een complete illusie.