Navigatie overslaan

Chris­ti­ne en Janus van Zeegen

• t/m 15 september 2024
  • Drents Museum

De eerste overzichtstentoonstelling over het wonderlijke kunstenaarspaar Christine en Janus van Zeegen.

Textielkunstenaar Christine van Zeegen (1890-1973) en haar broer Janus (1881-1961), kunstschilder, werken begin 1900 op een bijzondere manier samen. Janus maakt lijntekeningen van motieven uit de planten- en dierenwereld en Christine vertaalt deze naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels.

Hun kunst is in veel opzichten vernieuwend. Het kunstnaaldwerk van Christine is razend populair in haar tijd. Janus experimenteert met glas, zand en andere materialen in de verf. Het kunstenaarspaar krijgt lof van onder meer Hendrik Petrus Berlage, Jan Toorop en Jan Sluijters. Toch zijn ze vandaag de dag vrijwel vergeten.

Janus van Zeegen, Diepzeetuin of Koraalbewoners op de bodem der zee, circa 1918, collectie Drents Museum
Christine van Zeegen, Zeepolyp, 1918, wol op katoen, collectie TextielMuseum
Janus van Zeegen, Kunstnaaldwerkstudie voor Christine van Zeegen met haan, 1914, particuliere collectie

‘Na honderd jaar krijgt hun werk terecht weer de aandacht die het verdient.’

Joke de Wolf, Trouw

In de collectie beeldende en toegepaste kunst rond 1900 van het Drents Museum bevinden zich maar liefst 236 werken van het bijzondere duo. Een deel daarvan wordt nu voor het eerst in de geschiedenis getoond in een eigen tentoonstelling en een publicatie. Hedendaags textielkunstenaar Alexandra Drenth is uitgenodigd om zich te laten inspireren door het werk van Christine en Janus van Zeegen.

Vernieuwers in draad en verf

De borduurkunst van Christine van Zeegen is vooruitstrevend. Soms gebruikt ze losse draden. Ze speelt met loshangende draden, herhaalde stipjespatronen en kiest voor ongebruikelijke composities. Vaak heeft het werk een symbolistische ondertoon. Haar kunst wordt goed ontvangen, Christine is de kostwinner in huis.

Experimentele materiekunst

Je zou Janus van Zeegen kunnen beschouwen als de eerste materiekunstenaar in Nederland. maakt schilderijen van spectaculaire natuurverschijnselen en onderwatertaferelen. In talloze potloodtekeningen zet hij de contouren neer van bidsprinkhanen, phoenixhanen, uilen en diepzeevissen. Soms als basis voor zijn eigen schilderijen, soms voor de kunstnaaldwerken van zijn zus.

Publicatie
Bij de tentoonstelling is in samenwerking met Waanders Uitgevers een publicatie verschenen in de reeks Monografieën van het Drents Museum over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900.

Doorborduren

Tijdens de tentoonstelling reist er een naaldkunstwerk door Drenthe. Er wordt door negen handwerkclubs aan het doek gewerkt. Het reizende doorborduurwerk is tegen het eind van de tentoonstelling in het Drents Museum te bewonderen.