Navigatie overslaan
tentoonstelling

Jan Sluij­ters (18811957)

  • 11 maart t/m 10 september 2017
  • Drents Museum

Werk op papier

Van 11 maart tot en met 10 september 2017 presenteert het Drents Museum de tentoonstelling Jan Sluijters (1881-1957) – Werk op papier. Doorgaans zijn het de expressieve en kleurrijke schilderijen van Sluijters die de aandacht trekken. In deze expositie belicht het museum juist het kunstenaarschap van Sluijters als tekenaar. In de tentoonstelling zijn stillevens, landschappen, kinderportretjes, maar vooral vrouwenportretten - vaak naakt - te zien. Vanwege de kwetsbaarheid van het materiaal is het uniek dat deze schatten van Sluijters nu tijdelijk uit het depot zijn gehaald. Halverwege de tentoonstellingsperiode worden alle werken gewisseld. Vanaf 12 juni 2017 is er dus een compleet nieuwe tentoonstelling te zien met ander werk van Sluijters.

Briefkaarten aan Bertha
Mede dankzij langdurige bruiklenen beschikt het Drents Museum over een grote collectie werk op papier van Jan Sluijters, waar voor de tentoonstelling een selectie uit is gemaakt. Naast tekeningen, aquarellen, affiches, prenten en boekillustraties, gaat het ook om een verzameling bijzondere geïllustreerde briefkaarten. Meer dan twintig briefkaarten heeft Sluijters gemaakt en gericht aan zijn liefde Bertha Langerhorst, die later zijn eerste vrouw zou worden. Vanaf hun eerste ontmoeting in 1899 tot na hun scheiding in 1910 stuurde Sluijters haar deze ansichtkaarten. Daarmee krijgen wij een zeer persoonlijke inkijk in het leven van de jonge Sluijters. Door de samenwerking met het RKD - Nederlands instituut voor kunstgeschiedenis - het belangrijkste kenniscentrum op het gebied van het werk van Jan Sluijters - is de verzameling briefkaarten nu gedigitaliseerd en toegevoegd aan de online digitale oeuvrecatalogus van Sluijters, zie hier.

Een van de populairste kunstenaars van Nederland
Jan Sluijters begon zijn carrière als illustrator en prentmaker, maar hij wilde graag beeldend kunstenaar worden. Hij won de befaamde Prix de Rome en mocht op reis door Europa om de grote meesters te bestuderen. Hij bleef hangen in Parijs waar hij kennis maakte met de avant-garde. Net als deze moderne kunstenaars begon hij te werken met felle kleuren die hij met expressieve verfstreken neerzette. Zijn nieuwe werk werd door critici beschreven als ‘frivool’, een enkeling noemde zijn werk zelfs ‘ziek’. De jury zette zijn beurs stop. Sluijters trok zich er niets van aan. Hij bleef zijn eigen weg volgen en groeide uit tot een van de populairste moderne kunstenaars in Nederland. Hij maakte vooral veel vrouwenportretten, vaak naakt. ‘Ik vind ’t bovendien haast vanzelfsprekend, dat je meer vrouwen dan mannen schildert. Ze zijn zoveel aardiger om naar te kijken’ aldus Sluijters.