Het Spanje van Antonio López

Workshops, lezingen, muziek en voordrachten van o.a. Joost Oomen, Sam Drukker, Jesamine Totañes en Hub Hermans

Op 17 maart 2024 tijdens Het Spanje van Antonio López vinden verschillende activiteiten plaats waarbij je Spanje bekijkt door de ogen van López. Kunstenaar en Antonio López-fan Sam Drukker geeft zijn visie op het werk van López. Joost Oomen houdt een voordracht geïnspireerd op de Spaanse dichter García Lorca en de oude Spaanse meesters. Spanjekenner Hub Hermans verzorgt een lezing over de rol van Madrid in het werk van López. Een van de museumdocenten van het Drents Museum vertelt over de manieren waarop je als bezoeker kunt kijken naar kunst. Urban Sketchers geeft workshops in de Opkamer en verder is er op verschillende momenten en plekken Spaanse muziek te horen. Alle activiteiten zijn gratis te bezoeken met een geldig entreebewijs voor het museum.

Voordracht Joost Oomen

Dichter, schrijver, theatermaker én drummer Joost Oomen geeft een voordracht geïnspireerd op de Spaanse dichter Frederico García Lorca: De cante jondo-competitie van Federico García Lorca. In dit pleidooi zet Joost Oomen uiteen waarom het belangrijk is voor hedendaagse kunstenaars om hun blik te verleggen en wat zij van de oude Spaanse meesters kunnen leren. Joost bracht al eerder een eerbetoon aan de Spaanse dichter Federico García Lorca met de voorstelling LORCA. Deze voorstelling maakte hij samen met de Poezieboys en was o.a. te zien op Oerol en de Parade.

De voordrachten van Joost Oomen vinden plaats om 14.00 en 15.20 uur.

Foto: Liz van den Akker

Urban Sketchers workshop
In de Opkamer geeft Jesamine Totañes van Urban Sketchers een workshop. Tijdens de workshop tekenen bezoekers – net als Antonio López – een stadsgezicht, namelijk het uitzicht vanuit het raam van de Opkamer van het Drents Museum op het gebouw van het Drents Archief.

De workshops van Jesamine Totañes vinden plaats om 11.00 uur en om 14.15 uur.

Lezing Hub Hermans: De rol van Madrid in het werk van Antonio López
Wanneer eind jaren vijftig Madrid als thema opduikt in het werk van Antonio López is dat vooral op de achtergrond. Begin jaren zestig treed Madrid op de voorgrond en verdwijnt de mens bijna helemaal uit zijn steeds groter wordende stadsgezichten. De toeschouwer kijkt op ooghoogte met schilder mee en ziet wat hij zag. De kijker gaat begrijpen waarom tijd, licht en ruimte een belangrijke rol spelen in het werk van López. In de lezing van Hub Hermans, emeritus hoogleraar Spaans aan de RUG, maak je een reis door de tijd, door Madrid en het werk van Antonio López.

De lezingen van Hub Hermans vinden plaats om 13.15 en 15.45 uur.

Spaanse volksmuziek
Tuna Ciudad de Luz (TCL) treedt op verschillende momenten en verschillende plekken in het museum op met Spaanse volksmuziek. Een Tuna is een groep studenten die naast hun studie Spaanse volksmuziek maken. TLC is de studentenmuziekvereniging van de Technische Universiteit Eindhoven. In Spanje heeft bijna elke universiteit een Tunagroep. Dat een Nederlandse universiteit een Tunagroep heeft is uniek.

De optredens van Tuna Ciudad de Luz vinden plaats om 12.00, 13.00 en 14.30 uur.

Lezing Sam Drukker: Het mysterie van het dubbele voorhoofd
Het werk van Antonio López lijkt op het eerste oog realistisch, maar als je dichterbij kijkt zie je dat het eigenlijk heel abstract in elkaar zit. Het werkelijkheidsgehalte is betoverend, wie naar de werken van López kijkt wordt blij van zijn constructies in compositie, gebruik van verschillende richtingen én de weergave van licht en donker. Daarnaast speelt de factor ‘tijd’ in de werken López een belangrijke rol.

Kunstenaar en docent Sam Drukker kent Antonio López al sinds 2014 persoonlijk. Hij gebruikt het werk van López ook als voorbeeld in zijn lessen. In deze lezing vertelt drukker over de door hem zo bewonderde kunstenaar en laat hij zijn visie op het werk van López zien.

De lezingen van Sam Drukker vinden plaats om 12.00 en 14.30 uur.

Workshop Kunst Kijken
Hoe kijk je als toeschouwer naar kunst? Tijdens de workshop Kunst Kijken legt een van de museumdocenten van het Drents Museum uit hoe Antonio López kijkt naar kunst. Bezoekers leren kunstwerken op de best mogelijke manier te ervaren, geconcentreerd te blijven en zonder oordeel te kijken.

De workshops Kunst Kijken vinden plaats om 10.45 en 13.00 uur.

Kom jij naar Het Spanje van Antonio López?

Wanneer:   17 maart 2024, 10.00 uur tot 17.00 uur
 Voor wie:  Volwassenen
 Prijs:  Gratis met een geldig entreebewijs
 Locatie:  Verschillende locaties in het museum

Alle activiteiten zijn op inloop, van tevoren kun je geen plekken voor specifieke activiteiten reserveren.