Navigatie overslaan

De fan­tas­ti­sche wer­ke­lijk­heid van Albert Steenbergen

• 28 september 2024 t/m 2 maart 2025
  • Drents Museum

De kunst en literatuur van Albert Steenbergen komen voor het eerst samen in deze tentoonstelling.

In de tijd dat kunstenaar en schrijver Albert Steenbergen (1814 – 1900) uit Hoogeveen leeft is hij een zeer bekende Drent. Ondanks zijn handicap, waardoor hij gebonden is aan hulpmiddelen zoals krukken en wagentjes, trekt hij er als jonge jongen op uit om insecten te vangen. Deze tekent hij uiterst nauwkeurig na. Zijn talent valt op en hij vertrekt naar Hilversum om zich verder te ontwikkelen als kunstenaar. Na enkele succesvolle jaren als vervaardiger van bloem- en vruchtstillevens in Haarlem en Amsterdam keert hij terug naar zijn geboorteplaats Hoogeveen. Daar laat hij zijn penselen steeds vaker staan en pakt hij de pen op. In de jaren die volgen schrijft hij meerdere toneelstukken, novelles en gedichten. Het levert hem grote bekendheid op.

In de tentoonstelling De fantastische werkelijkheid van Albert Steenbergen brengt het Drents Museum voor het eerst zijn kunst en literatuur samen.