Oproep: Schrijf nieuwe ode aan De Moeder De Vrouw

In de tentoonstellingsruimte KINK in De Nieuwe Kolk presenteert het Drents Museum tot 14 april de tentoonstelling De Moeder De Vrouw. In meer dan vijftig schilderijen, tekeningen, grafiek en nieuw media geeft de expositie een beeld van hoe de rollen van de vrouw in de periode van 1885 tot nu zijn veranderd. Aanleiding is het Boekenweekthema van dit jaar ‘de moeder de vrouw’ naar het gelijknamige gedicht van Martinus Nijhoff uit 1934. Speciaal voor de Boekenweek doen DNK, Huus van de Taol en Drents Museum nu een oproep om een nieuwe ode aan ‘de moeder de vrouw’ te schrijven.

Schrijf een nieuwe ode aan ‘de moeder de vrouw’!
De keuze voor het Boekenweekthema heeft in de media voor veel ophef gezorgd. Reden voor DNK, Huus van de Taol en het Drents Museum om schrijvers en dichters in Noord-Nederland – professionals en amateurs – uit te dagen om een nieuwe ode aan ‘de moeder de vrouw’ te schrijven in maximaal 250 woorden, in één van de talen van Drenthe: Drents, Nederlands,  Maleis of… Dat mag een gedicht zijn of een prozatekst, gewoon op een A-4tje of in een spoken word-voordracht. De vorm is vrij! Laat je daarbij vooral inspireren door de portretten van moeders en vrouwen in de tentoonstelling in KINK. Zie impressie op drentsmuseum.nl/impressie-KINK

Bekendmaking zaterdag 23 maart
Aan het begin van de Boekenweek op zaterdag 23 maart worden in KINK de winnaars in de categorieën jeugd (tot en met 18 jaar) en volwassenen bekendgemaakt. In een speciale bijeenkomst dragen zij tussen de schilderijen hun nieuwe odes voor. Voorafgaand aan de voordrachten verzorgen dichter Ton Peters en schrijfster Marga Kool een bloemlezing van de mooiste Nederlandse en Drentse gedichten over ‘de moeder de vrouw’. Bovendien is er een performance van Renée Luth, de kersverse stadsdichter van Groningen. De jury wordt gevormd door Peters, Kool en Luth, die ook de boekenprijzen uitreiken. Alle winnaars worden bovendien uitgenodigd om op zaterdagavond 30 maart het grote BoekenFEST’ 19 in De Nieuwe Kolk bij te wonen en daar hun winnende odes nogmaals te presenteren.

Inzending
Stuur je inzending – gedicht, proza of bijvoorbeeld filmpje van maximaal 250 woorden -  uiterlijk woensdag 20 maart naar communicatie@drentsmuseum.nl onder vermelding van je naam, leeftijd, woonplaats en mailadres. Deelname betekent dat de organisatie het recht heeft om jouw inzending te publiceren in het kader van deze schrijfopdracht. Je bent dan tevens van harte uitgenodigd bij de bekendmaking van de winnaars op zaterdagmiddag 23 maart om 15.00 uur in KINK (Weiersstraat 1, Assen).