Veelgestelde vragen
Heb je vragen of opmerkingen over je bezoek aan het museum of over tickets? Neem contact met ons op via het formulier, via e-mail of telefoon.
Bezoek
-
Waar is het Drents Museum? Het Drents Museum bevindt zich aan de Brink 1 in Assen, op loopafstand van het trein- en busstation. Klik hier voor routebeschrijvingen en parkeermogelijkheden.
-
Wanneer is het museum geopend? Het Drents Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Tijdens feestdagen en schoolvakanties is het museum ook op maandag geopend. Het museum is gesloten op de volgende dagen: nieuwjaarsdag (1 januari), Koningsdag (27 april) en eerste kerstdag (25 december). Klik hier voor een volledig overzicht van de openingstijden en -dagen van het museum en de Museumtuin.
-
Is er een café in het museum? Bar Brasserie Pingo is te vinden in het hart van het oude museumgedeelte. De openingstijden van Pingo zijn gelijk aan het museum, namelijk van dinsdag tot en met zondag tussen 10.00 en 17.00 uur. Hier kun je koffie drinken met gebak, maar ook maaltijdsalades, sandwiches en bittergarnituur staan op het menu.
-
Werkt het Drents Museum met tijdvakken? Op dit moment werken we niet met een starttijd op je ticket. Het museum is geopend van 10.00 uur tot 17.00 uur. Je mag het museum betreden op het moment van jouw keuze en zo lang blijven als je wilt. Je hoeft dus geen starttijd / tijdvak / tijdslot te reserveren
-
Kunnen jullie een BTW factuur afgeven? Ja dat kan zeker. Vul je wensen met betrekking tot de factuur in bij de aanvraag, dan kunnen wij daar rekening mee houden.
-
Wat is er voor kinderen te doen in het museum? Wat leuk dat je voornemens hebt om naar het museum te komen! In het museum is er genoeg te beleven voor jong en oud. Vooral het Grootste Poppenhuis van Nederland is van harte aan te raden voor families met kinderen. Hier vind je tien tips om het bezoek aan het Drents Museum met kinderen nog leuker te maken.
Presentaties & collectie
-
Welke tentoonstellingen zijn er nu te zien? Het Drents Museum heeft altijd een aantal wisselende tentoonstellingen en daarnaast hebben we een rijke eigen collectie. Onze eigen collectie bezoek je in onze nieuwe collectiepresentatie Labyrinthia.
Alle actuele tentoonstellingen en presentaties vind je op de pagina tentoonstellingen.Steeds meer voorwerpen zijn daarnaast online te vinden. Leer alles over je favoriete voorwerp en ontdek nieuwe schatten!
-
Zijn de schilderijen van Van Gogh op dit moment te zien? Op dit moment is Onkruid verbrandende boer te zien in ons museum, als onderdeel van Labyrinthia. Het schilderij De turfschuit is vanaf 30 november 2024 tot en met 5 mei 2025 te zien in het Groninger Museum. De aquarel 'Landschap met een boerderij' is op dit moment niet te zien. Vanwege de kwetsbaarheid van het werk, is dit schilderij niet doorlopend te zien. Wil je weten wanneer het weer te zien is, houd dan onze online kanalen in de gaten óf controleer de website voor je bezoek.
Meer over Van Goghs en zijn tijd in Drenthe. -
Waar vind ik de Labyrinthia web app? In de zalen van Labyrinthia hangen QR codes die je kunt scannen. Deze brengen je op de Labyrinthia webapp. In de app vind je alle informatie over de topstukken en objecten en kun je zaalteksten beluisteren in plaats van lezen.
-
Waar vind ik de Singelzaal, Abdijzaal, Kloosterzaal of Brinkzalen? De Singelzaal is de grote tentoonstellingszaal direct onderaan de trap bij de hoofdingang. In de Abdijkerk vind je de Abdijzaal beneden en de Kloosterzaal op de bovenverdieping. De Brinkzalen zijn de kleinere zalen tegenover de Opkamer. Is er een zaal die je niet kunt vinden? Vraag het gerust aan onze medewerkers. We helpen je graag.
Toegankelijkheid
-
Mag mijn hond mee in het museum? Geregistreerde hulp- of geleidehonden zijn van harte welkom in het museum, andere huisdieren niet.
-
Mag mijn begeleider dan gratis mee naar binnen (al dan niet met een OV-begeleiderskaart)? Als je je niet zelfstandig door het museum kunt bewegen, mag je gratis een begeleider meenemen. Voor de begeleider bestel je een ticket van het type Begeleiderskaart. Het tonen van een OV-begeleiderskaart is niet nodig.
-
Is het museum goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn? Een groot deel van het museum is goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten. De meeste verdiepingen zijn bereikbaar met de lift en er zijn rolstoeltoegankelijke toiletten aanwezig.
Helaas is een deel van het monumentale gedeelte van het museum minder goed te bereiken.
In het museum zijn gratis rolstoelen, rollators en vouwkrukjes aanwezig voor iedereen die hier gebruik van wil maken.
Omdat het aantal rolstoelen en rollators beperkt is, kun je deze reserveren via +31 (0)592 - 377 773.
Meer informatie over de toegankelijkheid van het gebouw vind je hier.
-
Is het museum goed toegankelijk voor mensen met een beperking? Het Drents Museum is van en voor iedereen. Wij ontvangen al onze bezoekers graag en willen dat iedereen zelfstandig overal aan mee kan doen.
Voor mensen met een beperking, bieden we faciliteiten en activiteiten op maat aan. We hebben rondleidingen in gebarentaal, rondleidingen voor mensen met een visuele beperking en prikkelarme openstellingen. Meer over onze toegankelijkheid.
Tickets
-
Wat kost een toegangsticket? Volwassenen betalen € 15,00 voor een ticket, tenzij er een tentoonstellingswissel is. Dan kost een ticket voor volwassenen € 8,00. Kinderen tot 18 jaar hebben gratis toegang. Voor sommige tentoonstellingen wordt een toeslag in rekening gebracht. Klik hier voor een volledig overzicht van onze actuele toegangsprijzen.
-
Hoe ontvang ik mijn ticket(s)? Zodra de bestelling is bevestigd en betaald, wordt er een e-mail met de ticket(s) gestuurd naar het opgegeven mailadres. Deze e-mail ontvang je binnen enkele momenten in je inbox. Geen e-mail ontvangen? Controleer dan even de spambox en voeg het Drents Museum toe aan je veilige afzenders. Is de mail ook niet in de spambox terechtgekomen? Stuur dan een mail naar tickets@drentsmuseum.nl.
-
Waar kan ik een toegangsticket kopen? We raden je aan om van tevoren tickets te bestellen via onze website, zodat je zeker bent van een bezoek aan het Drents Museum op de door jou geplande dag. Lukt het niet om online tickets te bestellen? Tickets zijn ook te koop aan de kassa in het museum.
-
Moet ik met een pas waarmee ik gratis toegang heb tot het Drents Museum ook online een ticket kopen? Ben je in het bezit van een Museumkaart, Vriendenpas, Rembrandtkaart of ICOM-pas? Dan krijg je gratis toegang tot het museum (afhankelijk van toeslagen bij tentoonstellingen). We raden je aan om ook in dit geval online je ticket te bestellen. Vergeet bij je bezoek niet de pas waarmee je gratis toegang hebt mee te nemen.
-
Is het nodig om de ticket(s) te printen? Nee, dat is niet nodig. Onze scanners kunnen de tickets vanaf mobiele telefoons lezen. Houd de tickets gereed bij de ingang van het museum, dit versnelt de doorloop.
-
Kan ik aan de kassa ook een ticket kopen? Ja, dat kan. Tickets kun je tijdens openingstijden kopen en zijn enkel geldig op de betreffende dag. Wanneer het erg druk is in het museum, kan het zijn dat je even moet wachten.
-
Waarom moet ik vooraf een dag opgeven voor een bezoek aan het Drents Museum? Om al onze bezoekers een prettig en aangenaam bezoek te garanderen, is het noodzakelijk om een dag te selecteren. Op die manier weten we hoeveel bezoekers wij op een dag mogen verwelkomen en wanneer het maximum aantal bezoekers bereikt is.
-
Kan ik een combiticket kopen? Er zijn op dit moment geen combitickets beschikbaar.
-
Kan ik een online ticket voor iemand anders kopen? Wat een goed idee! Natuurlijk is het mogelijk om een ticket voor iemand anders te kopen. Ook leuk om cadeau te doen. Vul bij stap 3 de gegevens in van degene voor wie je het ticket koopt. Het ticket wordt na betaling dan naar het mailadres gestuurd dat is opgegeven bij de persoonsgegevens.
-
Mag mijn begeleider dan gratis mee naar binnen (al dan niet met een OV-begeleiderskaart)? Als je je niet zelfstandig door het museum kunt bewegen, mag je gratis een begeleider meenemen. Voor de begeleider bestel je een ticket van het type Begeleiderskaart. Het tonen van een OV-begeleiderskaart is niet nodig.
-
Kan ik mijn ticket(s) na aankoop omboeken of retourneren? Het is helaas niet mogelijk om tickets te retourneren. Controleer daarom altijd je bestelling voordat je afrekent. Het is wel mogelijk om tickets te ruilen voor een andere datum en tijd (zolang de voorraad strekt).
Het staat je natuurlijk vrij om een ticket door te verkopen. In je eigen netwerk of bijvoorbeeld via Ticketswap. Let op: Het Drents Museum kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongeldige tickets die worden aangekocht via derden. -
Hoe maak ik gebruik van een toegangscode of kortingscode? Selecteer in de ticketstraat het ticket dat je nodig hebt, bijvoorbeeld een ticket voor volwassenen. Onderaan de pagina ‘type tickets’ kun je een kortingscode invoer en. Klik op ‘kortingscode invoeren’. De korting wordt daarna in de prijs verwerkt. Een kortingscode kan niet in combinatie met andere actiecodes gebruikt worden voor dezelfde bestelling.
Heb je meerdere toegangscodes ontvangen? Bestel dan één gratis ticket per keer. Na je bestelling kun je de volgende code gebruiken.
Kortingskaarten
-
Mag ik met mijn VriendenLoterij VIP-kaart een introducé meenemen? De VriendenLoterij VIP-kaart geeft in principe toegang voor 1 persoon, in actieperiodes is het soms mogelijk om introducés mee te nemen.
(Buiten actieperiodes: bestel voor jezelf een ticket van het type VriendenLoterij VIP-kaart en voor overige bezoekers een ander ticket (bijvoorbeeld volwassene of Museumkaart). Meer informatie. -
Ik ben mijn VriendenLoterij VIP-kaart vergeten tijdens mijn bezoek. Wat nu? Indien je bij jouw bezoek geen originele, geldige VIP-kaart kunt overhandigen, kun je helaas geen gebruikmaken van de korting die ons museum hanteert voor VIP-kaarthouders. Dat betekent dat je deze keer de volledige prijs voor het bezoek betaalt en je dit bedrag achteraf niet kunt terugkrijgen. Indien je hier aanvullende vragen over hebt, kun je altijd contact opnemen met de Klantenservice van de VriendenLoterij.
-
Mag ik met mijn Rembrandtkaart een gratis introducé meenemen? De Rembrandtkaart geeft in principe toegang voor 1 persoon, maar in actieperiodes is het soms mogelijk om introducés mee te nemen.
(Buiten actieperiodes: bestel voor jezelf een ticket van het type Rembrandtkaart en voor overige bezoekers een ander ticket (bijvoorbeeld volwassene of Museumkaart). Meer informatie. -
Kan ik in het museum een Museumkaart aanschaffen? Museumkaarten zijn te koop aan de kassa van het museum. Kijk op de website voor meer informatie over de kaart en de bijbehorende voorwaarden, of om er online een te bestellen.
-
Ik heb een Museumkaart, mag ik dan gratis naar het Drents Museum? Ja, met een Museumkaart kun je gratis naar het Drents Museum. Bij sommige tentoonstellingen wordt er een toeslag gerekend. Bekijk hier de actuele prijzen en bestel direct je ticket.
-
Ik ben mijn Museumkaart vergeten tijdens mijn bezoek. Wat nu? In de gebruikersvoorwaarden van de Museumkaart – artikel 4 - staat aangegeven dat je alleen toegang tot een museum krijgt op vertoon van een originele Museumkaart. De kaarthouder die in het bezit is van een geldige Museumkaart maar deze – om welke reden dan ook – niet ter plekke kan tonen, heeft geen recht op toegang. Dat betekent dat je deze keer helaas de volledige prijs voor het bezoek betaalt en dat je dit bedrag achteraf niet kunt terugkrijgen
-
Kan ik Vriend worden van het Drents Museum? Ja, graag! We zijn erg blij met de steun van onze vrienden, maar de vriendschap biedt jou ook voordelen. Zo krijg je gratis toegang tot het museum, worden er speciale Vriendenbijeenkomsten georganiseerd en word je uitgenodigd voor exclusieve Vriendenreizen en -excursies. Naast onze Vriendenstichting hebben we bovendien een speciale YOUNG Culture Club voor iedereen van 25 tot 45 jaar die het museum een warm hart toedraagt! Klik hier voor alle informatie over Vrienden van het Drents Museum en andere manieren om ons te steunen.
Evenementen en zalen
-
Hoeveel kost het om een zaal te huren? De standaard zaalhuur bedraagt € 500,- voor een halve dag en € 750,- voor een hele dag. Daarnaast is het mogelijk om in de avond een bijeenkomst te organiseren of meerdere zalen te boeken. Neem voor meer informatie over de tarieven en de mogelijkheden contact met ons op. Wij denken graag met je mee!
-
Met wie kan ik contact opnemen over het organiseren van een evenement? Ben je op zoek naar een unieke en inspirerende eventlocatie om jouw gasten een bijzondere ervaring te bieden? Neem dan contact op met Suzan Oomen via s.oomen@drentsmuseum.nl of vul het aanvraagformulier in. Liever telefonisch contact? Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag zijn we telefonisch bereikbaar op 0592 377 716.