Dag van de Drentse Geschiedenis - Geluk in het graf

Let op! Deze activiteit is afgelopen. Nieuwsgierig welke activiteiten er te doen zijn in het museum? Kijk dan in onze agenda of activiteitenoverzicht.

Geluk in het Graf – Flitsrondleiding door The Great Liao

De ontdekking van het graf van de prinses van Chen was een regelrechte sensatie! Een trap van zestien treden leidde archeologen in 1986 naar de verzegelde deur van haar graf. De ondergrondse graftombe was ingericht alsof het haar huis was. De deur gaf toegang tot een langwerpige voorkamer met links en rechts een ronde zijkamer. De ene kamer lag vol met paardentuig, de andere kamer vol met schalen, potten en drinkgerei. Een vier meter hoge koepelvormige ruimte in de vorm van een jurt was de laatste rustplaats van de prinses van Chen. De prinses overleed in het jaar 1018 op zeventienjarige leeftijd. Aan haar zijde lag haar echtgenoot Xiao Shaoju, die een paar maanden eerder was overleden. Omdat de prinses een nichtje van de Liao-keizer was, werd ze met veel pracht en praal begraven. De prinses was gekleed in een zijden gewaad met daaroverheen een netwerk van zilverdraad. Haar gezicht was bedekt met een masker van puur goud. Op haar hoofd droeg zij een kroon, om haar nek een enorme ketting van barnsteen en aan haar voeten laarzen van verguld zilver. Tijdens een flitsrondleiding door The Great Liao in het Drents Museum maak je kennis met de bijzondere wereld van de prinses van Chen.

Voor wie: jong & oud
Wanneer: zaterdag 7 oktober 2017
Duur: 30 minuten
Tijd: 13.00, 15.00 en 16.00 uur