extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

50% korting op 23 en 24 april

14 april 2016

Het Drents Museum bruist van de activiteiten op zaterdag 23 en zondag 24 april in de Nationale Museumweek. Waan je met de Maya-expert in het tropisch regenwoud, bezoek de lezingen of luister naar mysterieuze verhalen uit de Mayatijd. Op deze dagen betaal je slechts 50% van de entreeprijs (tot 18 jaar gratis). De activiteiten zijn gratis toegankelijk voor museumbezoekers. Reserveren is niet nodig, maar voor alle activiteiten geldt vol is vol.

Maya-expert
Hoe speelden de Maya’s het pelotespel? Hoe werkte de Mayakalender en waarom offerden de Maya’s mensen? Onze Maya-expert vertelt er graag meer over. Op 23 en 24 april is de Maya-expert van 11.00 tot 17.00 uur aanwezig in de tentoonstelling Maya’s. Families met kinderen kunnen samen met de expert op reis door de jungle van Midden-Amerika.

Verhalenverteller
Voordat de wereld een vaste vorm krijgt, zijn er twee goden: Tepeu en Gucumatz. Tepeu is de schepper en Gucumatz de gevederde geest. Terwijl alles om hen heen nog donker is, glinsteren de prachtige blauwe en groene veren van deze twee goden. Samen scheppen zij de wereld. Hoe doen ze dat en wat voor speciale ingrediënten gebruiken ze voor het maken van mensen? Dat vertelt onze verhalenverteller tijdens het spannende en verrassende verhaal Tepeu & Gucumatz en de schepping van de wereld volgens de Maya’s. Het verhaal wordt op zaterdag de 23ste om 13.00, 14.00 en 15.00 uur verteld en op de 24ste om 12.00, 13.00, 14.00 en 15.00 uur. Deze activiteit is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar.

Gratis lezingen
De door het oerwoud overwoekerde, lang vergeten ruïnes van de grote Mayasteden in Midden-Amerika spreken sterk tot de verbeelding. Tijdens de gratis lezing Maya’s vertelt de museumdocent over de ingenieuze wijze waarop de Maya’s erin slaagden om zo’n complexe en rijke cultuur te vormen in de ondoordringbare jungle van Midden-Amerika. Deelnemen kan op zaterdag 23 april om 13.00, 14.00 en 15.00 en zondag 24 april om 12.00, 13.00, 14.00 en 15.00 uur. De gratis lezingen zijn voor volwassenen.

Museumweek
Van 16 tot en met 24 april staat tijdens de Nationale Museumweek een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is, in de schijnwerpers. Elk museum, elke collectie toont ons een deel van een geweldige rijkdom, ons echte goud! Tijdens de Museumweek kunnen bezoekers landelijk deelnemen aan verrassende activiteiten binnen en buiten de muren van musea.