extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

Pers

Expo Maya’s met 127.330 bezoekers groot succes

Met 127.330 bezoekers heeft het Drents Museum een prachtige eindscore gehaald bij de internationale tentoonstelling Maya’s – Heersers van het Regenwoud. Deze unieke tentoonstelling - van 28 februari tot en met 4 september 2016 te zien - was met meer dan 200 objecten uit Midden-Amerika een ontdekkingstocht door de mysterieuze Mayacultuur en tegelijkertijd een schatkamer van prachtige voorwerpen. Bezoekers waardeerden de tentoonstelling met het cijfer 8.

Mayakrijger absolute eyecather
De commentaren in het gastenboek van de expositie waren vrijwel unaniem lovend: ‘top of the bill!’, ‘maya’s, fenomenaal mooi’, ‘onvoorstelbaar’, ‘indrukwekkend’.  Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam bleek dat de bezoekers de expositie vooral associeerden met de steekwoorden ‘leerzaam’ (88%), ‘mooi’ (61%) en ‘verrassend’ (60%). Absolute eyecatcher van Maya’s was het 1000 kg zware beeld van een kruipende Mayakrijger met jaguarmasker. 85% van de ondervraagde bezoekers was het meest onder de indruk van dit object, afkomstig uit Guatemala.
De vormgeving van Marcel Wouters werd alom zeer gewaardeerd, al waren er op drukke dagen wel opmerkingen over de indeling van de ruimte.

Uitstekende verkoop
De Museumshop heeft tijdens de tentoonstellingsperiode een uitstekende omzet gedraaid. Zo zijn er van de tentoonstellingscatalogus Maya’s – Heersers van het Regenwoud, een uitgave van WBOOKS, meer dan 3.750 exemplaren in de Museumshop verkocht. Ansichtkaarten met afbeeldingen van de Maya-objecten waren ook zeer in trek: bijna 13.000 verkochte kaarten.

Maya’s gaan op reis
Van 2 oktober 2016 tot 23 april 2017 is de Maya-expositie te zien in het Historisches Museum der Pfalz in Speyer (Duistland). Daarna reizen de Maya-objecten door naar Spanje, naar het Museo Arqueológico de Alicante (MARQ).

In het Drents Museum maken de Maya’s plaats voor de Peredvizhniki uit Rusland. Vanaf 25 september is de tentoonstelling Peredvizhniki – Russisch Realisme rond Repin 1870 – 1900 te zien.

Persfoto's
Klik op de persfoto's om deze te vergroten.

Bijschriften persbeelden (links naar rechts)
- Krijger met jaguarmasker, 250 - 600 na Christus, Fundación La Ruta Maya, Guatemala
- Masker gemaakt van jade, obsidiaan en schelpen, 500 - 800 na Christus, Fundación La Ruta Maya, Guatemala