extra open: maandag 20 mei 10.00 - 17.00 uur

Te gast: Circe Henestrosa en Gannit Ankori

Frida Kahlo in Holland

Zaterdag 9 oktober om 14.00 uur houden Kahlo-experts Circe Henestrosa, modecurator en hoofd van de School of Fashion Lasalle College of the Arts in Singapore en Dr. Gannit Ankori, directeur en hoofdconservator van het Rose Art Museum in de Verenigde Staten een lezing. Henestrosa en Ankori - beide gastconservatoren bij Viva la Frida! - presenteren de beelden en concepten die de basis vormen van de tentoonstelling. Hierbij richten zij zich op Frida Kahlo's constructie van identiteit, gevormd door etniciteit, handicap, politiek, mode en kunst. Ook staan ze stil bij de invloed van Nederlandse schilders op haar werk. De voertaal van deze lezing is Engels. Tickets voor deTe Gast-lezing kosten € 6,- (exclusief museumentree) en zijn hier verkrijgbaar.

Circe Henestrosa is fashion curator en woont in Singapore. Ze verzorgde de tentoonstelling Appearances Can Be Deceiving: The Dresses of Frida Kahlo in Mexico en werkte als co-curator aan de tentoonstelling Frida Kahlo Making Her Self Up in het Victoria & Albert Museum in Londen. Ze was co-editor van het bijbehorende boek, evenals Frida Kahlo and San Francisco en Frida by Ishiuchi. Op dit moment werkt ze als Head of Fashion aan LASALLE College of the Arts in Singapore.

Gannit Ankori is hoogleraar kunstgeschiedenis en theorie aan de afdelingen Beeldende Kunst en Vrouwen-, Gender- en Seksualiteitsstudies, en het Schusterman Center, aan de Brandeis University, USA en directeur van Rose Art Museum, Brandeis University. Zij is internationaal bekend om haar baanbrekende onderzoek naar Frida Kahlo. Ze is de auteur van o.a. Imaging Her Selves: Frida Kahlo's Poetics of Identity and Fragmentation. Ook werkte ze mee aan de tentoonstelling Frida Kahlo: Appearances Can Be Deceiving, in het De Young Museum in San Francisco.

Wanneer:  9 oktober 2021
Voor wie: Kunstliefhebbers
Waar: Drents Museum
Tijd: 14.00 uur