Grote tentoonstelling Matthijs Röling in Duitsland

Van 23 maart tot en met 16 juni 2024 presenteert het Panorama Museum in Bad Frankenhausen (Duitsland) een grote overzichtstentoonstelling van het werk van kunstenaar Matthijs Röling. De tentoonstelling Matthijs Röling – Mythos und Natur is een samenwerkingsproject van het Duitse museum met het Drents Museum. Circa 90 werken – alle afkomstig uit de collectie van het museum in Assen  - zijn te zien in het Panorama Museum.

Eerste internationale tentoonstelling Röling
Het Panorama Museum in Bad Frankenhausen, geopend in 1989, heeft als centraal werk een monumentale muurschildering van de Duitse kunstenaar Werner Tübke (1929-2004) en focust in de tijdelijke tentoonstellingen op figuratieve kunst. Matthijs Röling – Mythos und Natur is de eerste internationale solotentoonstelling van Röling (1943, Oostkapelle). Veel van de schilderijen, tekeningen en schetsboeken uit de Drents Museum die in Duitsland gepresenteerd worden, zijn afkomstig uit de schenking van Cees Röling en van het verzamelaarsechtpaar Ad en Willy Adriaansen.

Matthijs Röling, De laatste bezoekers van Tivoli, 1997, collectie Drents Museum

Harry Tupan, directeur Drents Museum, over de tentoonstelling in Duitsland: ‘Wij zijn heel verguld met deze vruchtbare samenwerking en dat onze collectie van Matthijs Röling in het Panorama Museum te zien is. Matthijs Röling legde in Nederland de nadruk op ambachtelijkheid en techniek, net zoals kunstenaars als Werner Tübke dat in Duitsland hebben gedaan. Zonder meer zal het werk van Matthijs Röling ook hier de bezoekers inspireren.’

Matthijs Röling  - Mythos und Natur is te zien in Panorama Museum, Bad Frankenhausen van 23 maart t/m 16 juni 2024.

Panorama Museum, Bad Frankenhausen (Duitsland)​