Christine en Janus van Zeegen uit de depots

Eerste overzichtstentoonstelling bijzonder kunstenaarspaar nu te zien

Vanaf zaterdag 30 maart is in het Drents Museum de eerste overzichtstentoonstelling over het wonderlijke kunstenaarspaar Christine en Janus van Zeegen te zien. De meeste werken in de tentoonstelling Christine en Janus van Zeegen – Vernieuwers in draad en verf zijn niet eerder aan het publiek getoond. Hoewel het kunstnaaldwerk van Christine en de schilderijen van Janus nog relatief onbekend zijn bij het grote publiek, krijgen ze in hun tijd waardering van kunstenaars als Jan Toorop, Jan Sluijters en Hendrik Petrus Berlage.

In de collectie beeldende en toegepaste kunst rond 1900 van het Drents Museum bevinden zich maar liefst 236 werken van het bijzondere duo. Een deel daarvan wordt nu voor het eerst in de geschiedenis getoond in een eigen tentoonstelling en een publicatie. In de tentoonstelling is ook werk van Kunstmuseum Den Haag, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, TextielMuseum Tilburg en particuliere collecties te zien. Hedendaags textielkunstenaar Alexandra Drenth is uitgenodigd om zich te laten inspireren door het werk van Christine en Janus van Zeegen.

Werken: Christine van Zeegen, Zeepolyp, 1918, TextielMuseum, Tilburg (Foto: Frans van Ameijde en Joep Vogels, TextielMuseum) / Overzicht tentoonstelling met Janus van Zeegen, Diepzeetuin of Koraalbewoners op de bodem der zee, circa 1918, eigen collectie (Foto: Sake Elzinga, Drents Museum).

Vernieuwers in draad en verf

De kunstnaaldwerken van Christine van Zeegen (1890-1973) zijn in haar tijd razend populair. Aanvankelijk vertaalt Christine de lijntekeningen van planten en dieren van haar broer Janus naar eigen inzicht in kleurrijke borduursels. Later gaat zij ook zelf ontwerpen. Haar uitvoering is vooruitstrevend. Ze speelt met loshangende draden, herhaalde stipjespatronen en kiest voor ongebruikelijke composities.

Janus van Zeegen (1881-1961) maakt schilderijen van spectaculaire natuurverschijnselen en onderwatertaferelen. In talloze potloodtekeningen zet hij de contouren neer van bidsprinkhanen, phoenixhanen, uilen en diepzeevissen. Soms als basis voor zijn eigen schilderijen, soms voor de kunstnaaldwerken van zijn zus.

Kunstenaarsparen rond 1900

De manier waarop broer en zus samen het kunstenaarschap beoefenen is uitzonderlijk voor hun tijd. Hoewel beiden niet tot de voorhoede van de moderne kunst behoren, heeft hun werk een eigen plaats in de beeldende en toegepaste kunst van rond 1900. Op 7 juni organiseert het Drents Museum het symposium Kunstenaarsparen rond 1900. Samenwerkingen geven aan het einde van de negentiende eeuw een impuls aan de emancipatie van de vrouw in de kunst en daarbuiten.

Bij de tentoonstelling is in samenwerking met Waanders Uitgevers een publicatie in de reeks Monografieën van het Drents Museum over kunstenaars uit het tijdperk rond 1900 verschenen.

Meer informatie over de Christine en Janus van Zeegen - Vernieuwers in draad en verf

Werken: Christine van Zeegen, Vliegende vis (borduurwerk voor vuurscherm), 1920, eigen collectie (schenking uit particuliere collectie)  / Janus van Zeegen, Onderwatertafereel met maanvis, ongedateerd, eigen collectie (schenking Stichting Schone Kunsten rond 1900) / Christine van Zeegen, Kerkuil (detail), 1917, geborduurde wol en zijde, met glas, hout en karton, TextielMuseum, Tilburg (Foto: Sake Elzinga, Drents Museum)Klik op het werk voor een grotere weergave.