Johanna van Eijbergen en Merlijne Marell

In het voorjaar van 2022 opent het Drents Museum een overzichtstentoonstelling van de kunstenaar Johanna van Eijbergen (1865-1950). Van Eijbergen was de enige vrouwelijke ontwerper van metaalkunst rond 1900. Voor deze tentoonstelling werkt het museum samen met illustrator Merlijne Marell. Door samen te werken met een hedendaagse kunstenaar laat het Drents Museum zien dat de kunst rond 1900 ook vandaag de dag nog een bron van inspiratie is voor ontwerpers.

Momenteel is er hernieuwde aandacht voor artistieke ontworpen gebruiksvoorwerpen binnen de wereld van het Dutch Design. Het Drents Museum wil graag de verbinding leggen tussen het heden en verleden en nodigt daarom de hedendaagse kunstenaar Merlijne Marell uit om nieuw werk te maken dat geïnspireerd is door de kunst van Van Eijbergen. Dit nieuwe werk wordt vervolgens een onderdeel van de tentoonstelling.

Merlijne Marell
Merlijne Marell is een zelfstandig ontwerper en illustrator. Ze heeft haar opleiding gedaan aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en aan de School of Arts in Gent. De afgelopen drie weken verbleef ze in de artist residence van het Drents Museum: Studio DM. Tijdens haar verblijf in Assen heeft Marell zich laten inspireren door Johanna van Eijbergen. Zo bracht ze een bezoek aan het depot waar ze de werken van Van Eijbergen van dichtbij kon bekijken, maakte ze de eerste schetsen in het atelier van Studio DM en bezocht ze meerdere malen het museum zodat ze een goed beeld kon krijgen van de tentoonstellingsruimte. Voor de tentoonstelling Johanna van Eijbergen gaat Marell een aantal tekeningen maken die onder meer gepresenteerd worden in de expositieruimte en het boek dat wordt uitgebracht bij de tentoonstelling.

Johanna van Eijbergen
De ontwerpen voor metaalkunst van Johanna van Eijbergen werden tussen 1904 en 1910 uitgevoerd door de Hengelose fabrikant G. Dikkers & Co. De vazen, schalen en vele andere voorwerpen kenmerken zich door wonderschone decoraties van gestileerde bloemen en dieren, met name insecten, vlinders en vissen. Hoewel Van Eijbergen slechts tien jaar actief was als metaalkunstenaar, wist zij haar talent ten volle te benutten. Met de tentoonstelling Johanna van Eijbergen (1865-1950) - Markante Metaalkunstenaar zet het museum deze bijzondere kunstenaar in de schijnwerpers en vertelt wat haar bijdrage is aan de Nederlandse kunst rond 1900.