extra open: maandag 29 april, 10.00 - 17.00 uur

Nieuwe aankoop: Baboom van Tilo Baumgärtel

‘Baboom, Baboom, Baboom…’ zo hoor je de blauwe pick-up in het schilderij Baboom langsrazen over de weg. We hebben Baboom van kunstenaar Tilo Baumgärtel (1972) aangekocht met steun van de VriendenLoterij. Het werk is te zien in de tentoonstelling Tilo Baumgärtel - Das selbe Wasser en is een aanvulling op de verzameling (Neue) Leipziger Schule-werken die het museum reeds in de eigen collectie heeft.

Net opgedroogd is het schilderij een aantal weken geleden bij ons aangekomen. Baumgärtel heeft het namelijk pas een paar dagen voor de opbouw van zijn solotentoonstelling voltooid. Tilo Baumgärtel kan gerekend worden tot de Neue Leipziger Schule. Hij studeerde aan de Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig, kreeg onder andere les van schilder Arno Rink en deelde een studioruimte met Neo Rauch. Nu is Baumgärtel professor in de schilderkunst aan de Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, nabij Leipzig. Het uitgangspunt in zijn werk is altijd de zichtbare werkelijkheid, waarbij hij verschillende inspiratiebronnen en fragmenten uit herinneringen, dromen of bijvoorbeeld documentaires samenbrengt.

Droombeeld

Baboom is geïnspireerd op een droom. De vriendin van Baumgärtel was drie maanden op reis door de jungle. Hij droomde over deze reis en hoe het met haar zou gaan. In dit schilderij zet Baumgärtel zijn zorgen om in iets zichtbaars. De kijker ziet Baumgärtels verbeelding van de plek waar zijn vriendin op dat moment verblijft, waarbij een overvloed aan details naar voren komt. In de werken van Baumgärtel spelen de details een belangrijke rol. Door afstand te nemen, of juist van dichtbij de kijken, zie je als toeschouwer verschillende - voor de onoplettende kijker verstopte - elementen. Zo is in Baboom bijvoorbeeld een aapje te zien dat zich verkleed of vermomd lijkt te hebben.

Tilo Baumgärtel, Baboom, 2023, olieverf op doek, 270 x 200 cm, collectie Drents Museum, aankoop met steun van de VriendenLoterij, foto: Sake Elzinga

(Neue) Leipziger Schule

De (Neue) Leipziger Schule is een belangrijke pijler binnen de collectie hedendaagse kunst van ons museum. Al langere tijd verzamelen we werken van kunstenaars afkomstig van de fameuze Hochschule für Grafik und Buchkunst in Leipzig. De eerste tentoonstelling van ons rond deze kunstenaars was Realisme uit Leipzig in 2009. De collectie hedendaagse Leipziger Schule-kunst van ons museum bevat onder andere werken van Katrin Brause, Rosa Loy, Neo Rauch, Titus Schade, David Schnell, Kristina Schuldt, Mirjam Völker en Matthias Weischer. Een selectie van deze werken is op dit moment te zien in de presentatie DMspotlight - De wondere wereld van de Leipziger Schule.