Let op! Deze tentoonstelling is niet in Assen, maar in Museum De Buitenplaats (in Eelde).

Maarten Robert en het Nijsinghhuis

Vanaf 16 juni t/m 1 december presenteert De Buitenplaats in het Nijsinghhuis een tentoonstelling met vrij werk van houtsnijder Maarten Robert (1950). Robert werkt in opdracht als restaurator en lijstenmaker. Ook maakt hij eigen beelden. Van metershoge figuren en houten constellaties, tot kleiner en fijngedetailleerd lijstwerk. Wat de schaal of het onderwerp ook is, het hout vormt altijd het uitgangspunt. In het maakproces laat Robert de eigenschappen van elke houtsoort voor wat ze zijn. Zo worden zelfs nerven en knoesten onderdeel van het werk.

Maarten Robert is geen vreemde voor Eelde. Al in 1995 maakt hij een snijraam in het 17e-eeuwse Nijsinghhuis, een voormalig gemeentehuis met wandschilderingen van Noordelijke Figuratieven als Matthijs Röling en Wout Muller. In daaropvolgende jaren ontwerpt hij er meubels en drukt hij met een snijraam en beeldhouwwerk zijn stempel op de oranjerie in de achterliggende tuin. De tentoonstelling Maarten Robert en het Nijsinghhuis toont zeven houtsculpturen in de monumentale kamers van het Nijsinghhuis. Ook zijn drie schilderijen van Röling te zien, omlijst door indrukwekkend houtsnijwerk van Roberts hand.

Maarten Robert en het Nijsinghhuis is te zien van 16 juni t/m 1 december 2024.

Maarten Robert, Een mooie weergave (detail), z.j., Frans notenhout en bladgoud, collectie van de kunstenaar. Foto: Maarten Robert.

Let op! Deze tentoonstelling is niet te zien Assen, maar in Museum De Buitenplaats (in Eelde).

Kijk voor tickets en meer informatie op de website van Museum De Buitenplaats.